60 درصد تولید بچه ماهیان خاویاری کشور در گلستان صورت می‌گیرد

چهار‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
60 درصد تولید بچه ماهیان خاویاری کشور در گلستان صورت می‌گیرد

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: 60 درصد تولید بچه ماهیان خاویاری کشور در گلستان صورت می‌گیرد

سید مصطفی عقیلی‎نژاد ظهر امروز در جلسه هماهنگی ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیای خاویار دریای خزر استان گلستان اظهار کرد: صد درصد تکثیر پاییزه ماهیان خاویاری کشور در استان گلستان انجام می‎شود.

وی تصریح کرد: در سال‎های 1368 الی 1392 حدود 65 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری برای بازسازی ذخایر رهاسازی شد.


باید جلوی هر گونه سوءاستفاده را بگیریم

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان افزود: قیمت میانگین خاویار در بازارهای جهانی حدود 2 هزار و 17 یورو به ازای هر کیلوگرم خاویار است در فروشگاه بروکسل یک کیلو خاویار 10 هزار و 811 یورو به فروش می‎رسد.

عقیلی‎نژاد با اشاره به ارزش غذایی خاویار بیان کرد: خاویار نوعی ماده غذایی است که سلول مرده را زنده می‎کند، فرم‎های مختلف خاویار نظیر بلوگا، آسترا، سوروگا و پرسی یا فشرده وجود دارد.

وی با اشاره به مطالعه ثبت جهانی خاویار تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا جلوی هر گونه سوءاستفاده در این زمینه را بگیریم.

بزرگترین فیل‌ماهی حوزه جنوب دریای خزر در گلستان صید شده است

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با بیان اینکه پنج مرکز صید در استان وجود دارد، ابراز کرد: استان گلستان نقش بسزایی در بازسازی و ذخایر به خود اختصاص داده است.

عقیلی‎نژاد با اشاره به اینکه استان گلستان 11 درصد ساحل خزری دارد، گفت: در سال 1386 استان گلستان با 9 تن و 282 کیلوگرم خاویار خزری 60 درصد خاویار را به خود اختصاص داده است که 30 درصد سهم استان مازندران و 10 درصد سهم استان گیلان بوده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین فیل‌ماهی حوزه جنوب دریای خزر در استان گلستان صید شده است، گفت: یک ماهی با 120 کیلوگرم خاویار در این استان صید شد.

در مرکز تحقیقات شیلات بر روی 20 پروژه بزرگ خاویاری کار شده است

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان افزود: استان گلستان قدمت طولانی در برخورداری از مرکز تحقیقات شیلات دارد سه ایستگاه تحقیقات در گمیشان، قره‎سو و النگ استقرار یافته است.

عقیلی‎نژاد اظهار کرد: در مرکز تحقیقات شیلات بر روی 20 پروژه بزرگ خاویاری کار شده است یکی از بحث‎های مهم و استراتژیک نیز پرورش ماهیان خاویاری به روش پن کالچر است که این اقدام در خلیج گرگان منحصر به فرد است.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید