استقبال خارجی ها از سرمایه گذاری در شیلات ایران /گ

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
استقبال خارجی ها از سرمایه گذاری در شیلات ایران
صالحی از استقبال خارجی ها برای سرمایه گذاری در شیلات ایران خبر داد و گفت:میگو، تن ماهی، کنسرو و قزل‌الای ایران بعد از امضای تفاهمنامه به روسیه صادر می‌شود.

حسن صالحی در نشست خبری افزود: بعد از اجرای برجام در بخش‌های مختلفی از تولید و پرورش آبزیان جذب سرمایه‌ گذاری‌ خارجی داریم که پیشنهاد بزرگ سرمایه‌گذاری روسیه در آستارا و قشم از ان جمله است.


رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: این پیشنهاد در کمیته ماهیگیری روسیه تایید شده است و به زودی اعضای این کمیته به ایران می‌آیند تا این طرح عملیاتی شود.

صالحی گفت : یک شرکت روسی و ایرانی طرح مشترکی را برای پرورش آبزیان در منطقه آزاد انزلی اجرا می کنند و در حال ایجاد کردن تاسیسات هستند.

وی تاکید کرد: بعد از اجرای برجام سرمایه‌گذاران کشورهای نروژ، فرانسه، چین در بازار ما سرمایه‌گذاری کردند و مذاکراتی با کره جنوبی و تایلند در بخش شیلات داریم که به زودی به مرحله سرمایه‌گذاری می رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات شیلات گفت: پارسال 350 میلیون دلار معادل 82 هزار تن انواع آبزیان به عراق، امارات، ویتنام و چین صادر شد و توانستیم هزار تن از آبزیان را به روسیه صادر کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات ایران به روسیه عمدتا به صورت غیرمستقیم بوده است، گفت: 30 درصد از صادرات ایران به روسیه به صورت مستقیم و 70 درصد این صادرات از طریق سایر کشورهای اوراسیا بوده است.

صالحی گفت : امسال 5 هزار تن از آبزیان ایران به روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره برنامه‌های سازمان شیلات به مناسبت هفته دولت گفت: 95 طرح به بهر‌ه‌برداری می‌رسد که تا به امروز بخش عمده‌ آن بهره‌برداری شده است.

وی افزود: در این طرح ها 2500 شغل مستقیم و غیرمستقیم از طریق صنعت شیلات کشور ایجاد می‌شود که برای تحقق این پروژه‌ها 135 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به مناسبت بازگشایی مدارس از 15 شهریور تا 15 مهر در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات شیلاتی خود را به صورت هماهنگ با 20 درصد کاهش قیمت عرضه می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی شیلات ایران با حضور وزیر جهاد کشاورزی چین گفت : در این نمایشگاه تفاهمنامه‌های همکاری با چین برای اجرای پروژه‌های بیشتر در بخش شیلات امضا می شود.

وی گفت: حدود هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاریهای خارجی است که امسالپیش‌بینی شده است تامین شود.

صالحی در باره تولید ماهی تیلاپیا هم گفت: تولید این محصول در کشورهای دیگر رشد روزافزونی دارد و مصرف آن نیز در کشور ما با وجود افزایش تعرفه واردات افزایش یافته است.
وی افزود: این ماهی در 140 کشور دنیا مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی و حتی آفریقایی تولید می شود و سازمان شیلات و محیط زیست برای تولید ماهی تیلاپیا به توافق رسیده است.

صالحی گفت: تیلاپیا اکنون در کشور به صورت تک جنسی و در مراکز تحقیقاتی بافق تولید می‌شود و بر اساس تفاهمنامه‌ای که با سازمان محیط زیست ایران داریم قرار است این ماهی در 10 مزرعه سرپوشیده داری مجوز تولید شود.


رئیس سازمان شیلات ایران افزود: بچه ماهی مورد نیاز این 10 مرکز از محل تولید مرکز تحقیقات بافق یزد و واردات تامین می‌شود.

ماهی تیلاپیا در دمای 10 درجه می‌میرد و ما نگرانی زیادی برای رها شدن این گونه در مناطق شمالی کشور نداریم اما در استان خوزستان از طریق منطقه اروند بدون نظارت ما ماهی تیلاپیا به کشور وارد و باعث ورود این ماهی به رود شادگان شده است.

صالحی تصریح کرد : احتمال ورود این ماهی به کرخه و کارون و حتی استان مرکزی کشور وجود دارد که سایر گونه‌های آبزیان را تهدید می کند.

صالحی درباره بیماری لکه سفید میگو هم گفت : این بیماری در سال گذشته خسارتی به پرورش دهندگان میگو زد اما نتوانستیم که بخشی از مطالبات این بخش را پرداخت کنیم. وی افزود: تولید میگو در سال 93، حدود 25 هزار تن بود که پارسال به دلیل بیمار لکه‌سفید به 18 هزار تن بالغ شد که در سال جاری پیش‌بینی می کنیم به بیش از 20 هزار تن برسد
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید