میزان صید 700 هزار تن پیش‌بینی می‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان شیلات ایران گفت: میزان صید در کشور 400 هزار تن است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده میزان صید در پایان برنامه پنجم توسعه 700 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر غلامرضا رازقی در نشست با استاندار بوشهر به برنامه‌های شیلات ایران اشاره و اظهار داشت: رویکرد شیلات در بخش میگو هشت برابر کردن تولید این محصول استراتژیک است.
وی افزود: اکنون تولید سالانه میگو در کشور 6 هزار و 300 تن است که طبق برنامه پنجم توسعه باید به بیش از 48 هزار تن در سال برسد.
وی همچنین عنوان کرد: تولید سالانه آبزی پروری 251 هزار تن است که در پایان برنامه باید به یک میلیون تن برسد.
رازقی اعلام کرد: میزان صید در کشور 400 هزار تن است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده میزان صید در پایان برنامه پنجم توسعه 700 هزار تن پیش بینی می‌شود که البته بیشترین ظرفیت تولید در آب‌های آزاد است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان بوشهر در بخش آبزی‌پروری به ویژه میگو و همچنین فراهم بودن زیرساخت‌ها در این حوزه تصریح کرد: از آنجا که بخشی از سایت‌های میگو نیمه فعال و راکد هستند باید با آسیب شناسی و در دستور کار قرار دادن رسیدگی به مطالبات آن‌ها این بخش‌ها را به چرخه تولید بازگردانیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: این سایت‌ها غیر از سایر ظرفیت‌های استان است و باید با برنامه‌ریزی اصولی و انجام مطالعات صحیح از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببریم.
رازقی با بیان اینکه شرایط صادرات میگو مطلوب است، اضافه کرد: نیاز امروز ما در این بخش ارتقا سطح فرهنگ مصرف داخلی در کنار تولید و توجه به صادرات است.
وی افزود: کشور عراق بازار خوبی برای میگوی ایران محسوب می‌شود و نگرانی در این زمینه نداریم و به همین دلیل است که قیمت میگو سیر صعودی پیدا کرده است.
رازقی بیان کرد: تا نتوانیم فرهنگ مصرف داخلی را نهادینه سازی کنیم تولید نمی‌تواند به هدف نهایی خود برسد و امیدواریم با هماهنگی و تعامل خوب با صدا و سیما بتوانیم فضای مناسب را در این عرصه فراهم کنیم.
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: استقبال خوبی از طرح پرورش ماهی در قفس در استان‌های کشور شده و در این زمینه شتاب گرفته‌اند که لازم است استان بوشهر نیز با فعالیت در این زمینه رویکرد فعلی خود را تغییر دهد.
وی با اشاره به لزوم به روز کردن سیستم حفاظت از دریا بیان کرد: حفاظت سنتی دیگر پاسخگو نیست و ناچار به استفاده از سیستم‌های ماهواره ای در این خصوص هستیم.
رازقی ادامه داد: این سیستم‌ها ظرف سه ماه آینده باید به صورت پایلوت اجرا شود و تا سال دیگر همه شناورها باید به این سیستم‌ها مجهز شوند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص ساخت و توسعه بنادر و اسکله‌ها گفت: با توجه به ساخت و توسعه بنادر و اسکله‌ها توسط نهادهای مختلف، اهداف شیلات و همچنین خواسته‌ها و مطالبات صیادان نیز در این طرح‌ها باید لحاظ شود.
رازقی تصریح کرد: آمادگی داریم موارد اصلاحی و مورد نیاز در اسکله های در دست ساخت را به مشاوران دهیم تا بعدها در این زمینه دچار مشکل نشویم.
وی با تاکید بر فراگیر کردن بحث بیمه در بین صیادان یادآور شد: این مسئله برای ما یک نقص است و یکی از سیاست‌های ما هم در بخش شناورها و هم در بخش پرورش‌دهندگان فراگیر شدن بیمه است.
رازقی با اشاره به ضرورت برق دار کردن سایت‌های پرورش میگو اضافه کرد: برق دار کردن سایت‌ها یکی از خواسته های مهم شیلات است ضمن اینکه این امر یکی از ابزارهای ضروری مدیریت این سایت‌ها نیز به شمار می‌رود.

دیدگاه خود را بیان کنید