اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در آستارا

شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در آستارا

قائم مقام مدیرکل شیلات گیلان از اجرای طرح پرورش ماهی در قفس با ورود بخش‌خصوصی و کمترین هزینه در این شهرستان خبر داد.

مهدی واعظی پیش از ظهر امروز در جمع کارکنان یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات این شهرستان، اظهار کرد: امنیت، آرامش، فناوری‌های روز، سربلندی و سر افزاری ما در دنیا و منطقه در گرو خون پاک شهدا و از جان‌گذشتگی آزادگان و جانبازان تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه در اداره‌کل شیلات گیلان 700 نیروی اجرایی و اداری وجود دارد، افزود: از این تعداد نیرو 400 نفر نیروی آزاده، جانباز و ایثارگر هستند و دو شهید از مجموعه شیلات گیلان تقدیم این نظام شده است

این مسؤول با اشاره به موفقیت‌های اداره‌کل شیلات گیلان در عرصه‌های تولید و حفاظت از منابع آبزیان تصریح کرد: مجموعه شیلات گیلان کمترین بدهکاری را به بانک‌ها دارد و این نشان می‌دهد که پروژه‌های شیلات صرفه اقتصادی است.

قائم مقام مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به آغاز کار پروژه‌های پرورش ماهی در قفس، یادآور شد: پروژه مذکور بر اساس استعدادیابی و شناسایی از سوی شرکت رفاه نروژ در گیلان انجام می‌شود.

واعظی با تصریح بر اینکه اکنون در بخش آبزی‌پروی 70 هزار تن تولید داریم، خاطرنشان کرد: ظرفیت افزایش تولید به 200 هزار تن در سال وجود دارد.

وی با بیان اینکه پروژه مذکور پرورش ماهی در قفس به صورت پایلوت در گیلان اجرا شده است، گفت: بر اساس تجربیات کشورهای پیشرفته در بخش پرورش ماهی در قفس، این پروژه را می‌توان با کمترین هزینه به اجرا در آورد.

قائم مقام مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه پروژه پرورش ماهی در قفس جنبه درآمدزایی و اشتغال‌زایی دارد یادآور شد: با توجه به شرایطی که در شهرستان آستارا به دلیل دریای خزر وجود دارد، می‌توان با ورود بخش خصوصی این پروژه را با کمترین هزینه عملیاتی کرد.

واعظی با بیان اینکه خاویار گیلان به دلیل وجود دریای خزر در دنیا «برند» محسوب می‌شود، تصریح کرد: هر کیلوگرم خاویار بالغ بر 200 میلیون ریال در دنیا عرضه شده و به فروش می‌رسد و شیلات آستارا در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در این زمینه داشته است.

وی از رهاسازی سالانه 200 میلیون قطعه ماهی در دریای گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: ماهیان عرضه‌شده در بازار از راه تکثیر مصنوعی، تولید انبوه و بازسازی به دست می‌آید و بیش از 15 گونه آبزی بازسازی و تکثیر می‌شود.

واعظی با اشاره به خدمات انجام‌شده در حوزه حفاظت از منابع آبزیان دریای خزر متذکر شد: یگان حفاظت امانت‌دار نسل آینده هستند و باید از بیت‌المال، انفال دریایی و منابع خدادادی حفاظت کنند.

وی گونه‌های خاویاری را در حال انقراض دانست و یادآور شد: دنیا یک دهکده کوچک جهانی محسوب می‌شود و در زمینه حفاظت از گونه‌های خاویاری نقش جمهوری اسلامی ایران از دیگر کشورهای منطقه بیشتر است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید