رهاسازی 165 میلیون بچه ماهی در منابع آبی گیلان

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
رهاسازی 165 میلیون بچه ماهی در منابع آبی گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی 165 میلیون بچه ماهی در تالاب انزلی و رودخانه های استان خبر داد.

اسحاق شعبانی اظهار کرد: 85 درصد از گونه های رهاسازی شده ماهی سفید است و نسبت به برنامه نیز 16 درصد افزایش داشتیم .
وی تصریح کرد: رهاسازی بچه ماهیان بطور معمول از نیمه اول خردادماه شروع شده تا اوایل شهریورماه خاتمه می یابد.
به گفته مدیرکل شیلات گیلان، این بچه ماهیان در سه مرکز شهید انصاری رشت، شهید بهشتی بخش سنگر رشت و مرکز یوسف پور سیاهکل تولید و از طریق رودخانه به تالاب و دریا رهاسازی شده است.

شعبانی اظهار کرد: آمار صید نشان می دهد حدود هفت درصد این ماهیان به سبد صید باز می گردند.

**رهاسازی یک میلیون و 800 هزار بچه ماهی خاویاری
مدیرکل شیلات گیلان در ادامه از رهاسازی یک میلیون و 800 هزار قطعه ماهیان خاویاری یعنی 20 درصد بیش از یک و نیم میلیون تعیین شده در برنامه خبر داد.
به گفته شعبانی، با توجه به مدت طولانی رشد ماهیان خاویاری تخمین زده می شود حدود سه درصد این ماهیان بازگشت داشته باشند.

**پیش بینی تولید 53 هزار تن ماهی پرورشی
شعبانی در ادامه با اشاره به تولید 48 هزار تن انواع ماهیان پرورشی در آب های داخلی گیلان گفت: حدس زده می شود با آغاز پرورش ماهی در قفس، تولید پیش رو به حدود 53 هزار تن برسد .
به گفته مدیرکل شیلات گیلان، در حال حاضر هشت قفس پرورش ماهی در منطقه کیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه مستقر است که تاکنون 500 تن ماهی برداشت شد.
وی یادآور شد: ماهی کپور دریایی و قزل آلا فصل بهار ریخته و خرداد برداشت شده و حدود یک ماه دیگر مرحله دوم ماهی ریزی انجام می شود.
وی افزود: بر اساس تعریف جهانی هر موجودی حدود 20 سال در یک منطقه باشد، بومی می شود و از این رو کارشناسان شیلات، قزل آلا را با حدود 40 سال سابقه پرورش در منطقه بومی می دانند.
مدیرکل شیلات گیلان در خاتمه گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان سال ظرفیت پرورش ماهی در قفس در استان به سه تا چهار هزار تن برسد.
استان گیلان از مراکز مهم صید و صیادی و پرورش ماهی در کشور محسوب می شود. چهار هزار ماهی گیر در حدود 300 کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر در فصل صید فعالیت دارند.
صید ماهیان استخوانی از خزر به طور معمول از بیستم مهر آغاز و تا بیستم فروردین ماه سال بعد انجام می شود و در بقیه ایام سال و هنگام تخم ریزی ماهیان تا رسیدن به وزن اقتصادی، صید ماهی ممنوع است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید