نبود کارخانه تولید غذای ماهی در کهگیلویه و بویراحمد

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
نبود کارخانه تولید غذای ماهی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود کارخانه تولید غذای ماهی یکی از مشکلات حوزه شیلات استان است که در صورت پرداخت اعتبار این کارخانه در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

کورش یزدان‌پناه عصر امروز در نشست بررسی مشکلات واحدهای پرورش ماهی گفت: مهمترین مشکلاتی که با آن مواجه هستیم شیوع بیماری VHS در سطح مزارع پرورش ماهی است که خسارت وارده شده ناشی از این بیماری از سال 92 تاکنون 20 میلیارد تومان است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اسامی مزارع خسارت دیده براثر این بیماری به جهاد کشاورزی بویراحمد ارسال کردیم ولی متاسفانه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: 202 مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا در استان وجود دارد که کمتر از 30 درصد این واحدها غیرفعال هستند و بیش از 70 درصد این واحدها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی میزان اشتغالزایی واحدهای پرورش ماهی را یک هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: مزارع پرورش ماهی به صورت مستقیم برای یک هزار و 500 نفر و به صورت غیر مستقیم برای دو برابر آمار اعلام شده شغل ایجاد می‌کند.

این مسؤول در ادامه با اشاره به لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای پرورش‌دهندگان ماهی گفت: در دو سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات، دوره‌های آموزشی کمتری نسبت به گذشته برای مالکان و پرورش دهندگان ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.

یزدا‌ن‌پناه تصریح کرد: شیلات استان با هزینه خود اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی کرده که این کلاس‌ها آنطور که انتظار می‌رفت با استقبالی از سوی پرورش دهندگان مواجه نشده است.

مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تسهیلات پرداختی بخش گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دو سال اخیر به دلیل وجود بحث تحریم‌ها تسهیلات کمی به حوزه شیلات پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: مبلغ پرداختی به متقاضیان این بخش 5 میلیارد تومان است، ضمن اینکه در سفر دولت به استان مبلغ 480 میلیارد ریال برای پرداخت به مزارع پرورش ماهی در حال ساخت و سایر مزارع که نیازمند تسهیلات هستند در نظر گرفته شده است.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود نبود کارخانه تولید غذای ماهی را یکی از مشکلات جدی در این حوزه دانست و افزود: در صورت پرداخت تسهیلات اواخر سال 95 تا اوایل سال آینده این کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از تشکیل اتحادیه و تشکل پرورش دهندگان ماهی در استان خبر داد و افزود: این اتحادیه در حال شکل‌گیری است.

یزدان‌پناه در پایان با انتقاد از خود درمانی در مزارع پرورش ماهی در استان افزود: برخی از تولیدکنندگان به صورت خودسرانه از آنتی‌بیوتیک در مزارع استفاده می‌کنند که این کنار باید با نظر سازمان دامپزشکی صورت گیرد.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید