قائم مقام مدیر کل شیلات: گیلان ظرفیت تولید 200 هزار تن ماهی در قفس را دارد

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
قائم مقام مدیر کل شیلات: گیلان ظرفیت تولید 200 هزار تن ماهی در قفس را دارد

قائم مقام مدیر کل شیلات گیلان گفت: این استان با توجه به استعداد و موقعیت مناسب خود توان و ظرفیت تولید 200 هزار تن ماهی در قفس را در سال دارد

مهدی واعظی روز شنبه در آیین افتتاح ساختمان یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات آستارا گفت: یکی از وظایف شیلات آبزی پروری است که در این راستا غنی سازی و توسعه آبزی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه پروژه های شیلات اقتصادی است ، افزود: پروژه های جدید را در دستور کار قرار دادیم که با حمایت های دولت عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس استعداد یابی های صورت گرفته استان گیلان توان تولید 200 هزار تن ماهی در قفس را در سال داراست ، اضافه کرد: هم اینک 70 هزار تن توان آبزی پروری را داریم که با احیای پروژه های ماهی در قفس این ظرفیت ارتقا پیدا می کند.
وی ایجاد شغل و درآمد را از جمله مزایای پروژه های ماهی در قفس عنوان کرد و گفت: بر اساس تجربیات کشورهای پیشرفته راه اندازی این پروژه ها با کم ترین سرمایه گذاری می تواند صورت بگیرد چرا که این استان از مواهب طبیعی بسیاری برخوردار است.
وی ادامه داد: با وجود محدودیت های منابع آبی باید از بستر توسعه ای که در استان فراهم است استفاده کنیم.
وی با اشاره به رهاسازی 200 میلیون قطعه بچه ماهی در سال توسط شیلات به دریای خزر ، اظهار کرد: بیش از 90 درصد ماهیان صید شده در دریای خزر توسط صیادان حاصل تکثیر مصنوعی شیلات است.
وی با بیان اینکه تعداد پره های فعال در نوار ساحلی آستارا بایستی توجیه اقتصادی داشته باشد ، گفت: تولید انبوه و بازسازی 15 گونه دریایی هم اینک بر عهده شیلات در استان گیلان است.
وی با بیان اینکه قدمت شیلات در شهرستان آستارا به حدود 150 سال قبل بر می گردد ، افزود: توسعه پایدار و حفاظت از منابع آبزیان از عمده وظایف دیگر شیلات است و این ساختمان در این راستا به بهره برداری رسید.
واعظی در ادامه گفت: ساختمان جدید یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات در شهرستان آستارا نیازمند احداث رمپ است.
فرماندار آستارا در ادامه این آیین گفت: شیلات آستارا با توجه به قدمت و سابقه فعالیت خود بایستی به جایگاه حقیقی اش دست یابد.
سیروس شفقی ادامه داد: با توجه به فاصله ای که بین عمق دریا و ساحل وجود دارد راه اندازی پروژه های پرورش ماهی در قفس نیازمند سرمایه گذاری بالایی است که باید از توان بخش خصوصی استفاده شود.
ساختمان یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات با حضور فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان استان گیلان ، امام جمعه و فرماندار آستارا با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 380 میلیون ریال به بهره برداری رسید.
چهار هزار ماهی گیر در 300 کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر در فصل صید فعالیت دارند.
صید ماهیان استخوانی از خزر به طور معمول در استان های شمالی از بیستم مهر آغاز و تا بیستم فروردین ماه سال بعد انجام می شود و در بقیه ایام سال و به هنگام تخم ریزی ماهیان تا رسیدن به وزن اقتصادی، صید ماهی ممنوع است.
شهرستان آستارا در غرب استان گیلان واقع است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید