کنترل بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی آذربایجان شرقی

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
کنترل بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی آذربایجان شرقی

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه بهترین راه مقابله با بیماری سپتی سمی ویروسی خونریزی دهنده (VHS) پیشگیری است، گفت: این بیماری در مزارع پرورش ماهی این استان تحت کنترل کامل است.

امیرحسین بهداد با اعلام این خبر افزود: بیماری VHS حاد تا مزمن بوده که گاهی باعث تلفات گسترده در جمعیت ماهیان قزل آلای پرورشی می شود.
وی ادامه داد: طغیان بیماری می تواند در تمام طول سال اتفاق بیافتد اما تغییرات دما در فصل بهار و پائیز همراه با تغییرات سیستم ایمنی ماهیان و سایر عوامل مستعد کننده نظیر تغذیه نامناسب و عفونت های انگلی ممکن است شرایط مناسب جهت رخداد بیماری را فراهم کند.
بهداد گفت: اداره کل دامپزشکی استان با روش های پیشگیرانه و اجرای قرارداد های همکاری مربوط به این بیماری توانسته در سه سال متوالی این بیماری را به صورت 100 در صد کنترل کند.
وی تاکید کرد: میزان بروز این بیماری در مزارع پرورشی استان در سال های 93، 94 و 6 ماهه اول 95 صفر می باشد که این مطلب نشان دهنده تلاش و همت بالای مجموعه همکاران این اداره کل است.
مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد، یادآور شد: این بیماری جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام نمی باشد.
وی از جمله علائم این بیماری به خونریزی عمومی از جمله در عضلات ماهی، تا عدم مشاهده هر گونه علامت اشاره کرد و افزود: شیوع بیماری VHS حاد موجب تلفات شدید در جمعیت ماهیان قزل آلای پرورشی و تهدید صنعت آبزی پروری می شود، از این رو پرورش دهندگان ماهی باید موارد و توصیه های دامپزشکی را جدی گرفته و آنها را به دقت رعایت نمایند.

بهداد از کلیه پرورش دهندگان خواست نسبت به خرید بچه ماهی از مزارع مجاز اقدام کرده و در هنگام خرید، گواهی سلامت دامپزشکی را از فروشنده درخواست کنند.
وی از تمامی پرورش دهندگان خواست تا برای خرید و هر گونه جابه جایی و حمل و نقل ماهی زنده از طریق ادارات دامپزشکی شهرستان مربوطه اقدام کنند تا از سلامت بچه ماهیان خریداری شده اطمینان حاصل شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید