تندیس شنی فک خزری در سواحل محمودآباد مازندران ساخته شد

چهار‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۸۱ بازدید

تندیس شنی فک خزری در سواحل محمودآباد مازندران ساخته شد
تندیس شنی فک خزری روز سه شنبه همزمان با روز زمین پاک و برپایی جشن ساحل پاک با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سواحل شهرستان محمودآباد مازندران ساخته شد
تندیس شنی فک خزری همسو با حمایت از این گونه پستاندار در آستانه انقراض دریای خزر و توجه دادن به افکار عمومی برای حفاظت از آن ساخته و رونمایی شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور در حاشیه ساخت و رونمایی از تندیس فک خزری به خبرنگار ایرنا گفت : همکاری و حمایت کشور های حاشیه خزر از فک خزری ضروری است.

ˈ پروین فرشچی ˈ با بیان اینکه رقابت صید فک خزری در بین ماهیگیران حاشیه خزر همچنان وجود دارد ، افزود : در حال حاضر با نظارت و کنترل ، ماهیگیران استان های شمالی نسبت به اهمیت حمایت از فک خزری توجیه هستند.

وی به وجود مرکز دیدبانی فک خزری در بندر ترکمن استان گلستان اشاره کرد و بیان داشت: این مرکز با هدف حمایت همه جانبه از این گونه نادر فعالیت می کند.

فرشچی از کاهش جمعیت فک خزری از یک میلیون به حدود 110 هزار قلاده در سال های اخیر ابراز نگرانی و تاسف کرد و گفت : اگر تمامی ماهیگران پنج کشور حاشیه دریای خزر به مقوله حمایت از فک خزری توجه کنند به طور یقین تعداد این پستاندار افزایش می یابد.

نسل فک خزری که گونه ای خاص از این پستاندار است بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در 18 سال گذشته بر اثر بی رحمی برخی صیادان غیر مجاز در معرض انقراض قرار گرفت.

صید بی رویه این گونه توسط صیادان کشورهای آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان با هدف تهیه کیف و کفش از پوست آن ها اصلی ترین علت کاهش جمعیت آنها اعلام شده است.

صیادان ایرانی بر اساس یک باور قدیمی تحت هیچ شرایطی فک دریایی را شکار نمی کنند زیرا معتقدند کشتن این حیوان رزق صیاد را کاهش می دهد.

فک خزری که با نام علمی ˈ پوسا کاسپیکا Pusa caspica ˈ شناخته می شود فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند.

این حیوان آبزی به طور میانگین 5 /1 متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک ترین انواع فک به شمار می رود.

فک خزری با خوردن آبزیان بیمار و ایجاد تعادل در جمعیت آن ها، نقش موثری در اکوسیستم دریای خزر دارد.

جشن ساحل پاک همزمان با روز زمین پاک با حضور معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز سه شنبه در محمودآباد برگزار شد.

مازندران 340 کیلومتر ساحل دریای خزر دارد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید