سه استخر آبزی پروری در زنجان به بهره برداری می رسد

یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
سه استخر آبزی پروری در زنجان به بهره برداری می رسد

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: طی هفته دولت با بهره برداری از سه استخر در مجموع 12 تن ماهی سردآبی به ظرفیت تولید سالانه آبزیان این استان اضافه می شود.

محمود صیادبورانی روز یکشنبه افزود: با بهره برداری از یک مزرغه پرورش ماهی با سه استخر خاکی در شهرستان ایجرود 12 تن تولید ماهی قزل آلا به مجموع تولیدات ماهیان سردآبی استان زنجان اضافه خواهد شد.
وی اظهارکرد: پرورش گونه قزل آلا از آبزیان سردآبی در این استان، در زمین هایی که به لحاظ شوری در حد بالایی هستند و شوری آن هشت گرم بر لیتر است انجام می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: یکی از برنامه های این مدیریت اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید آبزیان، ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس از شهر به روستا در همه شهرستان های این استان و شهرستان ایجرود است.
صیادبورانی تاکید کرد: به همین منظور عملیاتی کردن برنامه های بیان شده، در زمین هایی که برای تولید محصولات کشاورزی فاقد توجیه اقتصادی و بلا استفاده هستند برای پرورش ماهی قزل آلا استفاده می شود.
وی ادامه داد: درزمان حاضر بیش از 80 درصد از زمین ها از نظر درجه بندی جزو خاک های درجه سه و چهار کشاورزی محسوب می شوند که برای تولید محصولات در این بخش بلااستفاده هستند.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در زمان حاضر در این زمین ها به ازای هر هکتار بیش از 238 تن ماهی قزل آلا تولید می شود.
صیادبورانی خاطرنشان کرد: همزمان با هفته دولت یک مزرعه با سه استخر خاکی مجهز به سیستم تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی با مصرف 12 لیتر آب در ثانیه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه منابع آبی برای پرورش ماهی قزل آلا شور است این گونه از آبزیان پرورشی به لحاظ کیفیت گوشت و بازار پسندی مورد توجه ویژه است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: درصد بازماندگی ماهیان پرورشی با آب شور در سدهای خاکی نیز بالاتر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، صیادبورانی افزود: درصد بازماندگی آبزیان تولیدی در استان زنجان هم اکنون 93 درصد است.
بیش از 2 هزار نفر به طور مستقیم در 585 مزرعه فعال استان زنجان در صنعت آبزی پروری مشغول به کار هستند.
ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید