صنعت شیلات و اقتصاد آبزیان همچنان مزیت آفرین است

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
صنعت شیلات و اقتصاد آبزیان همچنان مزیت آفرین است
صنعت شیلات و اقتصاد آبزیان ایران همچنان مزیت آفرین است و صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان باید متناسب با آن توسعه یابد

میثم صالحی نماینده اتحادیه ماهیان سردآبی کشور تکمیل زنجیره فرآوری و بسته بندی ماهی، بازاریابی مناسب و فرهنگ سازی برای استفاده از آبزیان را ضرورت توسعه صنعت شیلات دانست و افزود: کشورهای پیشرفته جهان به تجارت دریایی و صنایع وابسته به دریا اهمیت زیادی قائل هستند.


وی اظهار داشت: تکمیل صنایع بسته بندی و فرآوری ماهی نقش مهمی در توسعه شیلات و ارتقاء معیشت صیادان ایفا می‌کند.
نماینده اتحادیه ماهیان سردآبی کشور بازاریابی را مؤلفه مهمی برای ایجاد رونق صیادی در این حوزه ارزیابی کرد و گفت: بازاریابی برای محصولات تولیدی شیلات یکی از محورهایی است که در کنار تکمیل صنایع فرآوری باید به صورت ویژه به آن پرداخت شود.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از آبزیان در کشورافزود: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه کمک شایانی به رونق اقتصادی شیلات و سلامت جامعه خواهد کرد.

صالحی اظهارداشت: مصرف آبزیان به ویژه ماهی می‌تواند با فراهم کردن بسترهای لازم برای تغذیه سالم، به داشتن جامعه‌ای پویا و توانمند در کشور کمک کند.

وی در ادامه میانگین سرانه مصرف ماهی در ایران 10 کیلوگرم و میانگین سرانه مصرف ماهی در دنیا را 20 تا 25 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف ماهی در ایران از نصب مصرف جهانی هم پائین تر است بنابراین فرهنگ سازی برای افزایش سرانه مصرف ضروری به نظر می‌رسد.

نماینده اتحادیه ماهیان سردآبی کشور در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به این جمله که ایران جزء 5 کشور اول تولید کننده ماهی قزل آلا در دنیا است، افزود: سرمایه گذاری مناسبی برای تولید ماهی قزل آلا در کشور صورت گرفته است از اینرو می‌طلبد به تناسب تولید، صنایع تبدیلی در کشور رشد و توسعه یابد.

عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات ایران نیز واردات ماهیان تجاری و صنعتی به کشور را به ترتیب 14 و 40 هزار تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 144 واحد کنسروسازی در ایران وجود دارد که میزان مواد اولیه این واحدها 240 هزار تن در سال است.
وی افزود: سالانه 170 تا 190 هزار تن انواع ماهی صنعتی در کشور صید و 35 تا 40 هزار تن از طریق واردات تأمین می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات ایران با اعلام اینکه شیلات هم اکنون پیشرو در ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری است، عنوان کرد: نقش شیلات در تأمین بخش عمده‌ای از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست و توسعه زیرساخت‌های این بخش می‌تواند کمک بسیار زیادی به اشتغال، ارزآوری، تأمین آبزیان مورد نیاز و درآمدزایی باشد.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه ایران فعلاً نیازمند واردات ماهی است، گفت: با افزایش ظرفیت تولید داخلی می‌توان میزان واردات انواع ماهی را به حداقل ممکن کاهش داد.
وی افزود: در طول دهه‌های گذشته اقدامات مهم و در عین حال مؤثری در این خصوص از سوی دولت و بخش خصوصی صورت گرفته اما کافی نبوده است.

پاپی زاده به فرهنگ آبزی مصرفی در ایران اشاره کرد و اظهارداشت: شاخص مصرف سرانه آبزیان برای کشور که از ظرفیت‌های مناسبی در این عرصه برخوردار است با عدد جهانی فاصله زیادی دارد و درشان و منزلت این مملکت نیست.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف ارتقای شاخص‌های مصرف آبزیان نیازمند اقدامات متنوعی زیر ساختی، تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی، اطلاعاتی و ... در سطح ملی و منطقه‌ای است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: ماهی یکی از بهترین منابع عالی پروتئین و مواد مغذی برای بدن انسان است ولی متاسفانه سرانه مصرف این محصول در کشور قابل توجه نیست.

وی افزود: کشاورزی و شیلات دو بخش پراهمیت در اقتصاد کشور هستند و سرمایه گذاری در این بخش‌ها منجر به بهبود وضعیت اشتغال و رفاه مردم خواهد شد.

پاپی زاده بیان داشت: آبزی پروری نقش مؤثر در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، پویایی اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و غیره در جامعه دارد.
وی همچنین به نقش شیلات در تأمین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و اذعان داشت: امنیت غذایی وقتی تحقق می‌یابد که تمامی مردم همواره به غذای کافی، سالم و مقوی از نظر کمی وکیفی دسترسی داشته باشند و از این طریق نیازها و اولویت‌های غذایی خود را برای یک زندگی فعال و سالم تأمین کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ماهی و سایر گونه‌های آبزی در ذائقه و فرهنگ بخش عمده‌ای از مردم بعنوان غذایی لذیذ و اصلی مطرح هستند. علاوه بر جنبه غذایی ماهی به عنوان یک منبع عمده درآمد و اشتغال محسوب می‌شود.

وی افزود: در ایران معاش و درآمد افراد زیادی از طریق ماهی گیری تأمین می‌شود و بسیاری نیز در فعالیت‌های جمعی نظیر عمل آوری، توزیع و بازاریابی آبزیان شرکت دارند.
پاپی زاده با اشاره به این جمله که توسعه پایدار صنعت آبزی پروری از سیاست‌های مهم شیلات است، اظهارداشت: هرگونه تلاش برای افزایش تولید و تأمین نیاز داخلی از یکسو و بازاریابی مناسب و صادرات محصولات شیلاتی قابل رقابت با سایر کشورها از طرف دیگر کمک بسیار چشمگیری در چرخه اقتصادی کشور دارد.

وی اظهار داشت: سیاست‌های شیلات توسعه هرچه بیشتر و پایدارتر صید و صیادی و صنعت آبزی پروری در جامعه است.
نماینده مجلس دهم افزود: اهمیت مدیریت شیلات به دلیل سهم آبزیان در تأمین بخشی از امنیت غذایی و نیاز روزانه پروتئین مصرفی جامعه روز به روز در حال گسترش است.
وی گفت : شیلات همانند سایر بخش‌های کشاورزی در برنامه‌های مختلف توسعه اهمیت بسزایی دارد.
پاپی زاده همچنین اذعان داشت: توجه به ظرفیت‌های بالقوه بخش شیلات برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های لازم در زمینه جذب سرمایه از یکسو و ارتقای بهره وری سرمایه از سوی دیگر امری ضروری است.
وی افزود: با توجه به اهمیت آبزیان در سبد غذایی جامعه و نقش این مهم در سلامت مردم باید روز به روز تولید و پرورش آبزیان در جامعه گسترش یابد.

پاپی زاده یادآورشد: آبزی پروری امروزه به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید مواد غذایی مورد انسان و همچنین به عنوان مطمئن‌ترین راهکار برای کاهش فشار بر ذخایر آبزیان و صید بیش از اندازه از منابع آبی اعم از دریا و رودخانه‌ها است.

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید