238 تن ماهی قزل آلا درهر هکتار از مزارع آبزی پروری زنجان تولید می شود

چهار‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
238 تن ماهی قزل آلا درهر هکتار از مزارع آبزی پروری زنجان تولید می شود

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در هر هکتار از مزارع آبزی پروری این استان، 238 تن ماهی قزل آلا تولید و روانه بازار می شود.

محمود صیادبورانی روز چهارشنبه افزود: برای افزایش میزان تولید ماهیان سردآبی در بیشتر واحدهای مزرعه پرورش ماهی، از انواع تجهیزات آبزی پروری، پمپ های هواده و برگشت آب، دستگاه نظافت کننده استخرها 'جاروبرقی'، فیلتر مکانیکی، رهاسازی مرحله ای، ماهیان اصلاح نژاد شده از نظر ژنتیکی و سریع الرشد استفاده شده است.
به گفته وی، برداشت مرحله ای ماهیان بازاری، آموزش چهره به چهره به متقاضیان آبزی پروری، در زمینه استفاده از فناوری های نوین برای توسعه و ترویج این فعالیت و انجام طراحی استخرهای متنوع برای این صنعت موجب شد تا میزان تولید ماهیان سردآبی گونه قزل آلا در واحد سطح در استان زنجان افزایش یابد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: براساس آخرین آمار، 514 مزرعه آبزی پروری در تولید گونه قزا آلا در سطح این استان فعال است.
به گفته صیادبورانی، این مزارع با 422 هزار و 842 مترمربع مساحت، ظرفیت تولید 10 هزار و 30 تن ماهی قزل آلا را دارند.
وی اظهارکرد: آبزی پروری یکی از محصولات ارزشمند کشاورزی است که در هر واحد هکتار 238 تن تولید می شود و این میزان چندین برابر عملکرد بسیاری از محصولات کشاورزی است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: به واسطه استفاده از تجهیزات و اقدامات انجام شده در خصوص تولید ماهیان سردآبی در استان زنجان، استفاده از آب تازه ورودی نسبت به نرم جهانی 90 درصد کاهش دارد.
صیادبورانی تاکید کرد: در دنیا به ازای یک تن تولید آبزیان سردآبی 10 لیتر در ثانیه و در استان زنجان نیز به ازای یک تن تولید یک لیتر آب در ثانیه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی دقیق در استفاده از آب و خاک، به دلیل نگرانی های کاهش منابع آبی موجود در این استان، بهره وری با روش های بیان شده افزایش داده شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: ریسک تولید به واسطه ی ارتقای تجهیزات متنوع آبزی پروری و استفاده از دانش روز کاهش یافته و درصد بازماندگی به 93 درصد در سال گذشته رسیده که این میزان در دنیا 90 درصد و در کشور 80 درصد است.
صیادبورانی افزود: با به کارگیری تجهیزات نوین بر اساس دانش روز توجیه اقتصادی نیز ارتقا یافته است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آبزیان تولیدی این استان محصولاتی پاک و سالم به شمار می روند قیمت تمام شده کاهش و سود مناسبی را برای آبزی پروران دارد و توجه بازار استان های همجوار را جلب کرده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بهره وری از آب و خاک با آبزی پروری در این استان محقق شده و این فعالیت ها بر اساس ضوابط و استانداردهای زیست محیطی بوده است.
بیش از 2 هزار نفر به طور مستقیم در 58 مزرعه فعال استان زنجان در صنعت آبزی پروری مشغول به کار هستند.
ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید