۱۱۵ شهرک گلخانه ای در کشور احداث شده است

یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
۱۱۵ شهرک گلخانه ای در کشور احداث شده است

دغدغه دولت و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد اشتغال هست و کوشش می نماییم در بهره وری استفاده آب و ایجاد اشتغال برنامه ریزی کنیم که در این راستا توسعه واحدهای گلخانه ای، شیلات، دامپروری و صنعت های تبدیلی کشاورزی در اولویت قرار دارد.

ریاست هیئت مدیره شرکت شهرکهای کشاورزی کشور تأکید کرد: علی رغم بحران جدی کم آبی شیوه های سنتی کشاورزی دیگر جوابگو نیست و ناگزیر باید کشت های آزاد را به فضای متراکم گلخانه ای جابه جا کنیم.

وی یادآورشد: سال کنونی ۷۰۰ هکتار از شهرک های گلخانه ای در کشور ایجاد و به سرمایه گذاران واگذار شده و یک هزار هکتار دیگر نیز در حال واگذاری هست.

فعالیت ۱۱۵ شهرک گلخانه ای در استان های متفاوت کشور

ریاست هیئت مدیره شرکت شهرکهای کشاورزی کشور تأکید کرد: علی رغم بحران جدی کم آبی شیوه های سنتی کشاورزی دیگر جوابگو نیست و ناگزیر باید کشت های آزاد را به فضای متراکم گلخانه ای جابه جا کنیم.

وی یادآورشد: سال کنونی ۷۰۰ هکتار از شهرک های گلخانه ای در کشور ایجاد و به سرمایه گذاران واگذار شده و یک هزار هکتار دیگر نیز در حال واگذاری هست.

منصوری اضافه کرد: در تفاهم نامه ای با سازمان امور زمین های و معاونت امور باغبانی جهاد کشاورزی قطعی شده قسمتی از زمین های ملی که در مسیر تامین آب از رودخانه های مرزی می باشند به شهرک های گلخانه ای اختصاص یابد و بزودی در استان های اردبیل و گیلان، فراخوان جذب سرمایه گذار برای ۲ مجموعه هزار هکتاری گلخانه ای را انجام خواهیم داد.

وی اظهار کرد: فرآورده ها گلخانه ای علاقه مندان زیادی دارند و حتی اگر در داخل کشور جذابیت نداشته باشند در زیادی از کشورها مورد استقبال قرار می گیرند و ما برای توسعه شهرک های گلخانه ای در استان ها نیز با جدیت باید بدنبال جذب سرمایه گذار باشیم.

منصوری گفته بود: همه سرمایه گذارانی که در حوزه کشاورزی و تولید گلخانه علاقمند فعالیت می باشند مورد پشتیبانی قرار می گیرند و مراجع تسهیلاتی شایسته ای با نفع شش تا ۹ درصد دریافت می کنند و در کنار آن صندوق توسعه ملی بدون هیچ محدودیتی برای طرح های گلخانه ای در اختیار هست و کوشش می نماییم زنجیره کاملی از تولید، فرآوری، بسته بندی و حفظ محصول در گلخانه ها شکل گیرد.

وی یادآورشد: قطعا کوشش می نماییم با مساعدت سایر معاونت ها و روسای جهاد استانها و استانداران کشت فضای باز به گلخانه جابه جا گردد و الگوی کشت برای هر کدام از این شهرک ها دربردارنده: میزان تولید، زمان و نوع تولید طبق بازار شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: دغدغه دولت و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد اشتغال هست و کوشش می نماییم در بهره وری استفاده آب و ایجاد اشتغال برنامه ریزی کنیم که در این راستا توسعه واحدهای گلخانه ای، شیلات، دامپروری و صنعت های تبدیلی کشاورزی در اولویت قرار دارد.

منصوری گفته بود: اولویت ما توسعه گلخانه هاست زیرا راندمان کشت گلخانه ای ۱۰ برابر کشت روباز و متراکم هست به همین سبب باید شکل گیری شهرک های گلخانه ای را سرعت بخشیم.

منصوری در مورد تعداد اشتغال در گلخانه ها گفته بود: هر واحد گلخانه حدود ۸ تا ۱۰ نفر شغل مستقیم و در فصل برداشت ۲۰ تا ۳۰ نفر اشتغال موقت ایجاد می کند و توعسه این طرح توان دارد به اشتغال کشور در شرایط کنونی بسیار مفید باشد.

وی گفته بود: در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه واحدهای گلخانه ای مورد توجه قرار گرفته که توان دارد مشکلات را کم کند و هر نهاد و اداره ای من جمله استانداران، روسای سازمانهای برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی که توان دارند در ایجاد زیرساختها مساعدت کنند توقع داریم در ایجاد این بستر معیت وهمکاری کنند.

قزوین حجم خوبی در ایجاد شرهک های گلخانه ای دارد

منصوری اظهارداشت: شهرک گلخانه ای در دست احداث نودهک تاکستان در شرایط اقلیمی بسیار خوبی قرار دارد و دسترسی شایسته ای هم به بازار قزوین و تهران دارد اما در حوزه دستگاه های خدمت رسان با موانعی مواجه هستیم که باید برطرف گردد.

وی گفته بود: این شهرک در تامین گاز دچار مشکل هست و به باعث قانون، شرکت گاز موظف هست گاز رسانی خارج از شهرک را انجام دهد که تاحالا این مبحث پژوهشگر نشده و در این مورد از مسئولین استان قزوین انتظار معیت داریم.

ریاست هیئت مدیره شرکت شهرک های کشاورزی کشور اضافه کرد: مجتمع گلخانه ای ۱۰۰ هکتاری شال در شهرستان بویین زهرا نیز تقاضاکننده خاصی ندارد و در خواست می کنیم با همکاری شورای مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین با واگذاری آن به سازمان جهاد کشاورزی زمینه ایجاد یک شهرک گلخانه ای پیشرفته در این منطقه فراهم گردد.

منصوری اظهارداشت: در حال حاضر زیرساخت های شهرک های گلخانه ای در ۱۱۵ استان آماده شده و قزوین هم در ردیف آنهاست و هیچ محدودیتی در احداث این شهرک ها نداریم هرجا که امکان تامین آب و همکاری کشاورزان باشد آماده صادر کردن مجوز برای ایجاد گلخانه هستیم و اعتقاد داریم تنها راه مبارزه با بحران آب توسعه گلخانه هاست.

منبع : راهنمای سفر

دیدگاه خود را بیان کنید