شیلات ایران به اروپای شرقی می رود

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۶ بازدید
شیلات ایران به اروپای شرقی می رود

با توجه به تمایلی که کشورهای اروپایی به محصولات شیلاتی کشورمان داشته اند در حال حاضر برنامه ریزی بخش خصوصی و بازرگانان برای توسعه صادرات آبزیان به کشورهای شرق اروپا در دستورکار قرار گرفته است.

آبزی پروری از شاخه‌های صنعت است و هدف از آن پرورش دادن آبزیان نظیر ماهیان، میگوها، گیاهان آبزی و جلبکها جهت مصارف خوراکی و صنعتی است. این صنعت می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند اما توسعه این بخش و درآمدزایی ارزی آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ مدون و مدیریت صحیح بر عملیاتی شدن طرح ها است. کشورمان دارای منابع بکری برای پرورش آبزیان است و در حوزه صادرات این محصولات نیز حرفهایی در عرصه جهانی دارد. جایگاه ایران در این صنعت باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ایران باشند.

با توجه به تمایلی که کشورهای اروپایی به محصولات شیلاتی کشورمان داشته اند در حال حاضر برنامه ریزی بخش خصوصی و بازرگانان برای توسعه صادرات آبزیان به کشورهای شرق اروپا در دستورکار قرار گرفته است. وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به نقل از حسن صالحی، رییس سازمان شیلات ایران نوشته است: "صنعت توریسم در کشورهای شرق اروپا در حال رشد است و بنابراین بازار خوبی برای صادرات محصولات شیلاتی ایران محسوب می شوند. ظرفیت صادرات آبزیان کشور 100 هزار تن در سال است. جمهوری اسلامی در آینده برنامه ریزی برای تولید بیش از 200 هزار تن پرورش ماهی در قفس را برنامه ریزی کرده و می تواند بخشی از نیاز کشورهای شرق اروپا به این محصولات را تامین کند.

رومانی بازار جدیدی در شرق اروپا برای صادر کنندگان ایرانی در حوزه آبزیان است. ایران در زمینه صادرات مهندسی فنی ( تجهیزات و ادوات تولید و پرورش آبزبان ) به خصوص در زمینه گونه های خاویاری به این کشور کمک خواهد کرد. رومانی در بخش پرورش گونه های آبزیان مانند ماهیان خاویاری، قزل آلا و کپور ماهیان تجربیاتی دارد، اما تجربیات و فناوری های ما در این بخش بیشتر و به روز است. ظرفیت تولیدات شیلاتی ایران بالاتر از رومانی است، محصولات شیلاتی نظیر ماهیان پرورشی، میگو و گوشت ماهیان خاویاری زمینه خوبی برای صادرات و تجارت با این کشور است."

یادآور می شود: مجموع تولیدات کشاورزی ایران بیش از 110 میلیون تن است که حدود یک میلیون تن آن را محصولات شیلاتی تشکیل می دهد و یک درصد کل تولید است. مجموع ارزش صادراتی محصولات کشاورزی بیش از 3.5 میلیارد دلار است که 350 میلیون دلار آن برابر با 10 درصد کل صادرات به محصولات شیلاتی مربوط می شود

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید