محیط زیست هیچ مجوزی برای پرورش ماهی تیلاپیا صادر نمی کند

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
محیط زیست هیچ مجوزی برای پرورش ماهی تیلاپیا صادر نمی کند
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست هیچ مجوزی برای پرورش ماهی تیلاپیا در کشور صادر نکرده و نمی کند

مجید خرازیان مقدم افزود: طبق آخرین تصمیمی که سازمان حفاظت محیط زیست برای ماهی تیلاپیا گرفت نامه مکتوبی بود که ریاست سازمان برای سازمان بازرسی کشور و قبل از آن برای استانداران استان های ذیربط پرورش ماهی ارسال کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست هیچگونه مجوزی برای پرورش ماهی غیربومی تیلاپیا در کشور صادر نکرده و نمی کند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نظر سازمان حفاظت محیط زیست، نظری شفاف است و کتباً اعلام کرده که در حال حاضر در مرکز تحقیقات بافق یزد زیر نظر مؤسسه تحقیقات شیلات تنها کار تحقیقاتی بر روی ماهی تیلاپیا صورت می گیرد و الا جنبه پرورشی ندارد.
خرازیان مقدم با اشاره به موضوع ورود تیلاپیا به کشور ادامه داد: موضوع تحقیق ماهی تیلاپیا در سال 87 طبق مذاکره با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات تنها برای تحقیق بر روی اینگونه صورت گرفته و کار آنان صرفاً تحقیقاتی بوده است.
وی افزود: تا آنجایی که بنده اطلاع مختصر دارم اگر برای پرورش ماهی تیلاپیا بخواهند مجوزی دریافت کنند سازمان حفاظت محیط زیست هیچگونه مجوزی صادر نخواهد کرد.
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ماهی تیلاپیا یک گونه مهاجم است و در سازمان محیط زیست خط قرمز محسوب می شود در واقع سختگیری سازمان حفاظت محیط زیست فقط بر روی تیلاپیا نیست بلکه ماهی کپور هندی و یا هر گونه غیر بومی دیگری که برای زیستگاه های ماهی های بومی مشکلاتی ایجاد کنند نمی پذیرد.

خرازیان مقدم با اشاره به مزایای ماهی تیلاپیا ادامه داد: ماهی تیلاپیا ممکن است برای برخی دستگاه ها مزایایی داشته باشد ولی از لحاظ زیست محیطی مشکلات عدیده ای دارد نمونه آن ماهی تیلاپیای زیلی که گونه های بومی آب های جنوب را تهدید کرده است و صیادان در حال حاضر جز صید ماهی تیلاپیا ماهی بومی در تورشان صید نمی شود.
وی افزود: اما گونه ای که سازمان شیلات قرار پرورش دهد تیلاپیای مینی تیپوس است که آن هم مشکلات زیست محیطی خود را دارد و ما اجازه پرورش نخواهیم داد.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تیلاپیا گونه غیربومی و مهاجمی است و گونه هایی که از لحاظ اقتصادی برای ما ارزشمند هستند حذف می کند

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید