مولد سازی میگو در هرمزگان از لارو نسل اول مولدهای عاری از بیماری

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
مولد سازی میگو در هرمزگان از لارو نسل اول مولدهای عاری از بیماری

مدیرکل شیلات هرمزگان با بیان اینکه ارتقای کیفیت مولد میگوی پرورشی بستر ساز توسعه صنعت تکثیر و پرورش میگو در استان است، از مولدسازی میگو در هرمزگان از لارو نسل اول مولدهای عاری از بیماری خبر داد.

سید پرویز محبی عصر دوشنبه در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی تولید لارو میگو برای سال 96 ،اظهار داشت: برای بهره مندی از مولدهای نسل پایین تر و ارتقاء کیفیت و بازماندگی لاروهای تولیدی و افزایش راندمان تولید میگوی پرورشی در مزارع میگو ، این اداره کل با همکاری بخش خصوصی اقدام به مولد سازی میگو از لارو نسل اول مولدهای عاری ازبیماری (SPF ) نموده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: تمام مراکز تکثیرضمن حفظ ذخایر ژنتیک گونه بومی شده از مولدهای با کیفیت نسل اول برای تولید فصل آتی استفاد نمایند.
وی خاطرنشان کرد: امسال با فعالیت 10 مرکز تکثیر میگو در شهرستانها ی قشم ، میناب ، سیریک و جاسک افزون بر یک میلیارد و هشتاد میلیون بچه میگو تولید شد که ضمن ذخیره سازی در مزارع پرورشی استان برای تولید میگوی پرورشی، بخشی نیز به استان های گلستان و بوشهر و سیستان و بلوچستان ارسال گردید.
سال گذشته 18 هزارتن میگو در کشور به دست آمد که نزدیک به 95 درصد آن به ارزش 56 میلیون دلار به کشورهای عربی و اروپایی صادر شد و بقیه به مصرف داخلی رسید.
میگوی باکیفیت ایرانی به بیش از 20 کشور جهان مانند ویتنام، امارات، تایلند، مالزی، چین و اسپانیا صادر می شود که هر یک قطب تولید میگو در منطقه خود به شمار می روند.
کویت، مصر، لبنان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس از دیگر وارد کنندگان میگوی ایران هستند.
میگو گونه ای از سخت پوستان آبزی است که در بیشتر آبهای جهان از جمله آب شور و آب شیرین یافت می شود. میگو یک منبع غذایی برای موجودات دریایی به شمار می رود و مقاومت بالایی در برابر مواد سمی در مناطق آلوده دارد.
استان هرمزگان با یک هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی جایگاه نخست صید آبزیان را در بین استان های کشور دارد و در تکثیر و پرورش آبزیان نیز پیشرو است.
این استان با 565 نفر آبزی پرور با تجربه و متخصص در زمینه میگو و دارا بودن یک هزار و 413 هکتار مزرعه فعال پرورش، سالانه حدود سه هزارتن میگو تولید می کند که این میزان 24 درصد از کل میگوی پرورشی کشور (12 هزار و 698 تن) را شامل می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید