۲۹ شرکت داخلی متقاضی پرورش ماهی در قفس در سیستان وبلوچستان هستند

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
۲۹ شرکت داخلی متقاضی پرورش ماهی در قفس در سیستان وبلوچستان هستند

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: ۲۹ شرکت داخلی برای پرورش ماهی در قفس در آب های ساحلی چابهار و کنارک در جنوب این استان آماده سرمایه گذاری و اقدام هستند

علی فاتحی جهانتیغ روز یکشنبه اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس یکی از کارهای مهم اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان برای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید و عرضه ماهی و ایجاد اشتغال است.
وی افزود: با اقدامات و پیگیریهای اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان از ۲۹ متقاضی پرورش ماهی در قفس برای ۱۳ شرکت موافقت اصولی صادر شده و تعداد ۶ شرکت تا مرحله صدور پروانه تاسیس رسیده اند.
وی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس یکی از بخشها و مباحث مهم در سند اقتصاد مقاومتی استان سیستان وبلوچستان است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: برای اجرای مناسب طرح پروژه پرورش ماهی در قفس نیاز به تعامل و همکاری دستگاههای اجرایی استان است.
فاتحی جهانتیغ فراهم شدن زیرساختهای لازم و تامین بچه ماهی مورد نیاز را خواستار شد و افزود: اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان برای ایجاد اشتغال و حل مشکلات صیادان از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه تولید 70 هزار تن ماهی در قفس پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: تولید هر 10 تن ماهی در قفس ظرفیت ایجاد یک شغل مستقیم و 2 شغل غیر مستقیم را دارد.
وی مزایای اجرای این طرح را کنترل صید بی رویه آبزیان و انواع ماهی، کمک به ذخایر دریایی، تولید ارزان ماهی، صید بدون مخاطرات دریایی عنوان کرد و افزود: انواع ماهی های حلوا سفید، صوف دریایی، میش ماهی، شانک و سوکلا در قفس پرورش داده می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: پرورش در قفس سامانه ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می شود و در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.
به گزارش ایرنا، حدود 25 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستانهای کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید