رشد 18 درصدی صید کیلکا در سال جاری

شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۷ بازدید
رشد 18 درصدی صید کیلکا در سال جاری
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از رشد 18 درصدی صید کیلکا در استان های مازندران و گیلان از ابتدای سال جاری خبر داد.

مختار آخوندی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده، صید کیلکا ماهیان در استان های مازندران و گیلان طی پنج ماهه نخست امسال با رشد 18 درصدی همراه بوده است.


مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد: طبق این آمار از ابتدای سال پنج هزار و 4000 تن ماهی کیلکا توسط 70 فروند شناورهای ایرانی فعال در آبهای خزر صید شده است.

وی بیان داشت: از این میزان صید شده، سه هزار و 30 تن توسط کیلکاگیران استان مازندران و دو هزار و 100 تن توسط کیلکاگیران در آبهای استان گیلان صید شده است.

وی ادامه داد: آمار صید استان مازندران در حالی است که کیلکاگیران این استان سه ماهه نخست سال را به منظور کمک به بازسازی ذخایر این گونه ماهیان، به صید نپرداخته بودند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: بنابراین بخش اعظم صید مازندران مربوطه به صید انجام شده در تیر ماه است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، یادآور شد: دلیل افزایش صید کیلکا در سال جاری، افزایش تعداد شب های دریاروی این شناور ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 79 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال 79 و ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر، سالانه 95 هزار تن کیلکا می شد اما از آن موقع به بعد صید ماهیان کیلکا سالانه به 15 هزار تن کاهش یافت.


آخوندی با اشاره به اینکه گونه کیلکای که در آن سالها صید می شد، گونه آنتومی بود اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: به طوری که طی 10 سال گذشته فقط گونه معمولی کیلکا در آبهای خزر صید می شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، طی 10 سال گذشته وضعیت ذخایر ماهیان کیلکا از نوع گونه معمولی تقریباً تثبیت شده است.

تعطیلی مجدد صید کیلکای مازندران در شهریور ماه

رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران نیز در خصوص وضعیت صید کیلکای سال 95 در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: صید کیلکا در آبهای مازندران با 44 فروند شناور در سال جاری در حال انجام است.

مهرداد قلی پور اذعان داشت: از این میزان شناور سه فروند در آبهای بندر امیرآباد و 41 فروند در آبهای شهرستان بابلسر به صید کیلکا ماهیان می پردازند.

وی با اشاره به اینکه سه ماهه نخست امسال به منظور زادآوری کیلکاماهیان صید به صورت خودجوش توسط صیادان تعطیل شده بود، یادآور شد: صید کیلکا ماهیان در آبهای مازندران امسال از تیر ماه آغاز شد و موفق شدیم در این ماه، صید خوبی را انجام دهیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: از اواسط مرداد ماه نیز صید کیلکا به دلیل ریز بودن ماهیان به صورت مجدد تعطیل شد اما به زودی در صورت مساعد بودن شرایط، صید را از سر خواهیم گرفت.


صید بی سابقه کیلکا در آبهای گیلان

رئیس انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان نیز در خصوص صید کیلکا در آبهای گیلان به خبرنگار مانا گفت: طی شش ماهه نخست امسال وضعیت صید نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بوده است.

محمدرضا فکوری اضافه کرد: بیشترین میزان صید کیلکا ماهیان در استان گیلان از تاریخ بیست و هشتم مرداد ماه تا ششم شهریور ماه بوده است.

وی گفت: در تاریخ مذکور میزان صیدکیلکا ماهیان در گیلان به حدی بود که دیگر کارخانجات فراوری ظرفیت پذیرش کیلکای صید شده در روز را نداشتند.

وی خاطرنشان کرد : بنابراین مجبور شدیم از صیادان بخواهیم میزان کمتری کیلکا صید کنند و به این ترتیب به دلیل پایین بودن ظرفیت کارخانجات فراوری، صیادان نتوانستند نهایت سود را از صید فراوان کیلکا ببرند.


رئیس انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان گفت: صید کیلکا در آبهای گیلان از تاریخ نهم شهریور ماه تا کنون ضعیف شده است اما امیدواریم در نهایت تا پایان سال جاری شاهد وضعیت بهتری در خصوص میزان صید کیلکاماهیان در استان گیلان باشیم.
به گفته فکوری، امسال 28 فروند شناور کیلکا گیر در آبهای استان گیلان به صید کیلکا پرداختند

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید