سفر 20 هزار بچه ماهی خاویاری از گیلان به 11 استان کشور

شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
سفر 20 هزار بچه ماهی خاویاری از گیلان به 11 استان کشور

رییس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی گیلان از تحویل و توزیع حدود 20 هزار بچه ماهی خاویاری بین مزارع پرورش واقع در 11 استان کشور در خلال فصل تکثیر و تولید ماهیان خاویاری توسط این مرکز خبر داد.

صمد درویشی روز شنبه اظهار کرد: امسال از سوی این مرکز نسبت به توزیع و تحویل تعداد 18 هزار و 800 قطعه بچه ماهی از انواع فیل ماهی سیبری ،استرلیاد ،قره برون و ماهی شیپ به وزنهای سه تا 25 گرم بین متقاضیان و پرورش دهندگان اقدام شده است.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود حاصل نگه داری و پرورش این تعداد بچه ماهی در یک دوره سه تا پنج ساله زمینه تولید حداقل 150 تا 200 تن ، توده زنده این ماهیان به ارزش افزون بر 100 میلیارد ریال را بعنوان یک ثروت ملی در کشور در پی داشته باشد .

درویشی با اشاره به نوپا بودن صنعت آبزی پروری ماهیان خاویاری در کشور تصریح کرد: با توجه به محدودیت در زمینه دستیابی به جمعیت مولدین مناسب برای تکثیر و نیز ضرورت بهره گیری از دانش فنی برای انجام این مهم فرایند مربوط به تکثیر مصنوعی پرورش لارو، نگهداری و تولید بچه ماهی به ویژه برای گونه های نادری همچون فیل ماهی ، مراکز بازسازی ذخایر شیلات ایران واقع در استانهای شمالی از جمله مرکز شهید بهشتی در گیلان منبع اصلی بچه ماهیان مورد نیاز مزارع و واحدهای پرورشی در کشور است .
وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استانهای گیلان ،مازندران ،سیستان و بلوچستان ،قم ،خوزستان ،فارس ،کهگیلویه و بویر احمد ،مرکزی ، کرمان ،اصفهان و قزوین فعالند.
رییس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی گیلان افزود: ماهیان خاویاری حوزه خزر این ویژگی را دارند که در استخرهای بتونی از نقاط سردسیری چون کهکیلویه و بویر احمد تا گرمسیری چون خوزستان پرورش داده شوند.
وی تصریح کرد: گونه هایی نظیر فیل ماهی شیپ و قره برون از گونه های بومی ماهیان خاویاری خزر محسوب می شوند اما استرلیاد و سیبری غیربومی هستند که با هدف تنوع بخشی به صنعت آبزی پروری و کوتاه کردن دوره استهلاک سرمایه و اقتصادی بودن تولید به صنعت آبزی پروری اضافه شده اند .
به گفته وی از بین گونه های یاد شده گونه فیل ماهی یکی از با ارزش ترین و مقاوم ترین گونه های پرورشی در صنعت آبزی پروری کشور محسوب می شود .
ماهیان خاویاری یا استورژون، از خانواده تاس ماهیان، از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله که به عصر ژوراسیک باز می گردد بر خوردارند و از این رو ماهیان خاویار را فسیل های زنده جهان می نامند که همراه با تکاملی فیلوژنی تا به امروز مانده اند.
این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند ، ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان است که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است، خاویار انواع گوناگونی دارد چون خاویار طلایی و سرخ و سیاه که البته در این میان خاویار سیاه از ارزشی قابل توجه برخوردار است.
دریای خزر به تنهایی 93 درصد از ذخیره خاویار و ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده است.
همچنین شش گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان فیل ماهی ، قره برون یا ماهی خاویاری ایران ، ماهی خاویاری گلد (چالباش) یا روس ، ماهی شیپ و ازون برون در خزر زندگی می کنند .

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید