آغاز فصل صید پره ماهیان استخوانی دریای خزر در آستارا

شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
آغاز فصل صید پره ماهیان استخوانی دریای خزر در آستارا

رئیس اداره شیلات آستارا از آغاز صید پره ماهیان استخوانی دریای خزر در این شهرستان خبر داد و گفت: 249 صیاد بومی و غیربومی در صید ماهیان به روش تورگستر در آستارا فعالیت دارند

صادق خاصی‌پور بعد از ظهر امروز در آستارا با اشاره به آغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر با روش پره در این شهرستان، اظهار کرد: صید پره یا تورگستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی در حاشیه جنوبی دریای خزر است.

وی ادامه داد: صیادان آستارا و تالش هر ساله با توجه به شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر شهرستان‌های شمالی کشور 15 روز زودتر از زمان صید رسمی ماهیان استخوانی دریای خزر فعالیت خود را آغاز می‌کنند

رئیس اداره شیلات آستارا با اشاره به اینکه صید ماهی به روش تورگستر در آستارا و تالش تا 15 فروردین سال 96 ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: امسال 249 صیاد به صورت رسمی و قانونی در فصل صید ماهی با روش پره فعالیت دارند.

وی عمده‌ترین ماهیانی که با روش پره صید می‌شوند را ماهی کفال و سفید نامید و افزود: قطر سوراخ‌های تور پره به اندازه‌ای بوده که تنها ماهیان بالغ را صید کرده و در نهایت صید به روش پره در حفظ ذخایر آبزیستی و بچه ماهی بسیار موثر است.

خاصی‌پور در تشریح چگونگی صید ماهی به روش تورگستر گفت: در این روش یک سر تور که معمولاً یک‌هزار متر طول و 7 تا 10 متر ارتفاع دارد توسط قایق چوبی بزرگ در دریا به صورت حرف «U» انگلیسی گسترده می‌شود و سر انتهایی تور با فاصله حدود 100 متر از نقطه اولیه به ساحل باز می‌گردد.

وی به فعالیت شرکت «موج گل سیبلی» در بخش صید ماهی در شهرستان آستارا اشاره کرد و یادآور شد: اکنون 50 نفر از صیادان بومی آستارا به عضویت شرکت مذکور در آمده‌اند.

به گزارش فارس، دریای خزر یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهیان گرانبها در دنیا محسوب می‌شود و در سواحل جنوبی دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به این سواحل بیش از 78 گونه و 48 زیر گونه از 17 خانواده شناسایی شده که ماهیان خاویاری این دریاچه از شهرت جهانی برخوردار هستند.

ماهیان خاویاری، اردک‌ماهی، سوف، اسبله، ماهی‌سفید، کپور، کفال، زردپر، ماهی آزاد، قزل‌آلا، سیم‌ماهی، خارماهی، کیلکا، فیتوفاگ و گاو ماهی از بارزترین و سرشناس‌ترین ماهیانی هستند که در آب‌های نیلگون خزر زندگی می‌کنند.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید