ایجاد پنج مرکز عرضه ماهی آماده طبخ در هر شهرستان مازندران

سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۹ بازدید
ایجاد پنج مرکز عرضه ماهی آماده طبخ در هر شهرستان مازندران

مدیر کل شیلات مازندران گفت: به منظور حل مشکلات تمیز و پاک کردن ماهی در فرهنگ آپارتمان نشینی ، در هر یک از شهرستان های استان پنج مرکز عرضه ماهی آماده طبخ ایجاد می شود

حسینعلی خوشباور رستمی روز سه شنبه در مراسم جشنواره طبخ ماهی در محل پارک قائم واقع درحاشیه رودخانه تجن ساری افزود: از آنجاییکه مردم برای تمیز کردن ماهی در آپارتمان ها با مشکلات زیادی مواجه هستند، این مراکز با هماهنگی دامپزشکی و مرکز بهداشت در ورودی و خروجی شهرهای استان ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه این مراکز توسط اعضای اتحادیه های آبزی پروری استان مازندران ایجاد می شود، خاطر نشان کرد: با توجه به استقبال مردم به مصرف ماهی در شب عید، در روزهای آینده چند مرکز عرضه آبزیان در برخی از شهرستان ها راه اندازی می شود

سه میلیون و 200هزارنفر در 22شهرستان مازندران زندگی می کنند که حدود 55 درصد شهر نشین هستند .
مدیر کل شیلات مازندران خاطر نشان کرد: از آنجاییکه عرضه آبزیان این مراکز از تولید به مصرف است، قیمت آن نیز مقرون به صرفه تر خواهد بود.
وی افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: هنوز سرانه مصرف آبزیان در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته تا دو سوم کمتر است.
وی ادامه داد: درحال حاضر میانگین مصرف آبزیان در کشور حدود 11کیلو گرم است که این سرانه در کشورهای پیشرفته بیش از 30 کیلو گرم است.
بر اساس آمار شیلات ،سرانه مصرف ماهی در مازندران 13کیلو گرم است.
مدیر کل شیلات مازندران روند توسعه تولیدات آبزی پروری در استان را چشم گیر توصیف کرد و گفت: در سال جاری 75هزار و 698 تن انواع ماهی در استان تولید شد که به دلیل پایین بودن مقدار سرانه مصرف ،قیمت آن نیز پایین است.
وی گفت: در 10 ماهه امسال پنج هزارو 189 تن به ارزش 21میلیون دلار انواع آبزیانی دریایی و پرورشی صادر شده است.
به گفته رستمی امسال 272کیلو گرم خاویار پرورشی به ارزش 236هزار دلار صادر شده است.
**فرآوری آبزیان با هدف از بین بردن تیغ ماهی
صفدر نوازنده رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران نیز در این جشنواره گفت : با حمایت دولت ، در چند سال اخیر شاهد افزایش قابل توجه پرورش و تولید انواع ماهیان گرم آبی هستیم.
وی با بیان اینکه تازه خوری مصرف اصلی ما در کشور است، اظهار داشت: به همین دلیل امسال با افزایش تولید ، شاهد پایین بودن قیمت ماهی پرورشی هستیم.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل پایین بودن مصرف آبزیان تیغ ماهی و مشکلات تمیز کردن آن است، اظهار داشت: صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر عمده مصرف ماهی به سرخ شده و یا شکم پر است که در هر 2روش طبخ ، مشکلات تمیز کردن و تیغ ماهی وجود دارد.
وی قیمت ماهی پرورشی کپور و فیتیباک را به ترتیب 8 و 5هزار تومان در هر کیلو گرم اعلام کرد و گفت: این قیمت در نقطه سر به سر هزینه تولید قرار دارد.
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران گفت: این شرکت آمادگی برگزاری جشنواره های طبخ ماهی با هدف آموزش نحوه تمیز کردن و طبخ آبزیان را در دیگر استانهای کشور به ویژه استان های کویری دارد.
سه هزارو 330 واحد پرورش آبزیان در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
سالانه به طور متوسط هفت هزار تن انواع ماهی استخوانی ( کفال، سفید و کپور ) توسط چهار هزار و 200 ماهیگیر از آب های دریای خزر در استان مازندران صید می شود.
حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفیت حدود 350 میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود .
جشنواره طبخ ماهی از امروز به مدت پنج روز در ساری دایر است و در این مدت آحاد مردم به ویژه مسافران و گردشگران می توانند در دوره های آموزشی و مسابقه روزانه طبخ ماهی این جشنواره شرکت کنند

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید