نیاز به تشکیل بانک اطلاعات آبزیان خلیج فارس و دریای عمان

شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
نیاز به تشکیل بانک اطلاعات آبزیان خلیج فارس و دریای عمان

مطالعات پراکنده‌ای درباره وضعیت زیستمندان خلیج فارس و دریای عمان انجام شده، اما این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی جامع گردهم جمع‌آوری نشده‌ است. این مسئله شناخت ما از اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان را دچار اشکال کرده و برآورد خسارات اجرای پروژه‌های عمرانی بر آبزیان این اکوسیستم آبی را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین سبب می‌شود درباره اثرات اجرای پروژه‌ها بر انقراض نسل آبزیان، اطلاعات کافی در اختیار نداشته باشیم

داوود میرشکار، مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست امروز با اشاره به سوق پیدا کردن فعالیت‌های اقتصادی به سمت دریاها گفت: این فعالیت‌ها موجب شکوفایی اقتصاد کشور می‌شود، اما ما هم نگران این هستیم که این فعالیت‌ها، منطبق بر شاخص‌ها و معیارهای توسعه پایدار در سواحل و دریاها انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا، در مناطقی که توان داشته‌ایم، مطالعاتی انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در حوزه سواحل مکران برای نخستین بار پهنه‌بندی فضایی انجام شده و تهدیدهای حاصل از توسعه این سواحل مطالعه شده‌ است.

میرشکار بیان کرد: وضعیت پراکنش موجودات در ۹ میلیون هکتار از اراضی ساحلی و غیر ساحلی مکران مشخص شده و در پهنه‌ای حدود پنج میلیون هکتار هم مطالعات دریایی انجام شده‌ است. همه تهدیدهای توسعه در این بخش نیز استخراج شده‌ است.

به گفته مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، همه این اتفاقات برای نخستین بار است که در کشور رخ می‌دهد و این مطالعات منجر به ارایه نقشه راهی برای توسعه سواحل مکران شده‌ است.

وی اضافه کرد: البته این مطالعات کافی نبوده‌ است، اما یکسری اطلاعات در اختیار ما قرار می‌دهد که شناختی نسبی از منطقه پیدا کنیم.

میرشکار یادآور شد: برای اجرای طرح‌های عمرانی بر اساس اصول توسعه پایدار باید یکسری مطالعات مقدماتی انجام شود و اطلاعات ما در این بخش تکمیل شود

منبع : ایانا

دیدگاه خود را بیان کنید