همگانی کردن مصرف خاویار در کشور

سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
همگانی کردن مصرف خاویار در کشور

معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران گفت که راهبرد این شرکت برای افزایش تولید خاویار ، همگانی کردن مصرف آن در کشور است

حسین عبدالحی روز دوشنبه در اولین گردهمایی تخصصی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور در بابلسر افزود : تجربه ثابت کرده است که اگر ما تنها بخواهیم برای صادرات ، خاویار تولید کنیم ، موفق نخواهیم شد.
وی افزایش مصرف خاویار در کشور را کاهش قیمت از طریق کاهش هزینه تولید دانست و گفت : در عین حال نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه هم هستیم .

عبدالحی اظهار داشت : استراتژی ما در تولید میگو که تنها مبتنی بر صادرات بود ، ثابت کرد که نمی توان موفقیت چندانی در تولید این محصول داشت .
وی افزود : برای افزایش تولید خاویار و کاهش هزینه های آن ، با بزرگ ترین شرکت خاویاری فرانسه قرارداد منعقد شد که بتوانیم دانش و تکنولوژی روز را برای افزایش این محصول وارد کشور کنیم.
** تقویت بخش خصوصی و برندسازی معاون شیلات ایران تقویت بخش خصوصی برای تولید خاویار را هم همسو با کاهش هزینه ها و همگانی کردن مصرف این محصول دانست و گفت : یکی دیگر از حمایت های ما از بخش خصوصی این بود که 300 هزار بچه ماهی در اختیار آن قرار داده ایم که 90 درصد از این بچه ماهی ها در دولت تدبیر و امید بوده است .
وی افزود : آن چیزی که باید پرورش دهندگان ماهیان خاویاری مد نظر قرار دهند این است که هم اکنون کشورهای زیادی ماهیان خاویاری به جهان عرضه می کنند و برای موفقیت در این عرصه باید تولیدات ما با برند عالی باشد.
او ادامه داد : برای این منظور هم با شرکت هایی از فرانسه و آلمان قرارداد انعقاد کردیم تا از آخرین تکنولوژی و پژوهش های روز دنیا در این خصوص بهره مند شویم.
عبدالحی مهم ترین اولویت دولت را زنده کردن نام خاویار ایران و تقویت بخش خصوصی دانست و تاکید کرد : تلاش ما این است که از این طریق جایگاه ایران را در جهان بازیابی کنیم.
وی افزود : امروز ما نمی توانیم تنها به دولت اتکاء کنیم و تولید ماهیان خاویاری را افزایش دهیم و خوشبختانه در دولت تدبیر و امید با حمایت هایی که از بخش خصوصی شده است این بخش بسیار قدرتمندی شد و می تواند با حمایت های صورت گرفته جایگاه ایران را در تولید خاویار بازیابد.
در حال حاضر 85 مرکز پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد که از این تعداد سهم مازندران 17 مرکز است.
ظرفیت تولید و پرورش ماهیان خاویاری امسال در کشور 2 هزار و 500 تن برآورد شده است که از این میزان سهم مازندران یک هزار و 320 تن است.
** تولید بیش از یک میلیون تن آبزی در کشور
رییس سازمان شیلات ایران هم در این گردهمایی گفت : تولیدات آبزیان در ایران از مرز یک میلیون تن گذشت و با تدابیر اندیشیده شده ظرف سال های آینده تولید از این میزان نیز بیشتر خواهد شد .
حسن صالحی افزود : در سال 1379 در مجموع تولید آبزیان کشور 600 هزار تن بود.
وی گفت که امروز ایران در پرورش ماهیان قزل آلا رتبه نخست و در پرورش ماهی میگو و کپور نیز در دنیا حرف هایی برای گفتن دارد.
صالحی جایگاه ایران را در تولید ماهیان خاویاری غیر قابل قبول توصیف کرد و افزود : هدف ما از برگزاری چنین نشست هایی این است که با برنامه ریزی هایی که انجام می شود ، ایران در تولید خاویار همانند تولید ماهی قزل آلا رتبه نخست را کسب کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : برای اول شدن در تولید ماهیان خاویاری در دنیا باید با برنامه پیش برویم و دریای خزر بهترین مکان برای پرورش ماهیان خاویاری است.
وی افزود : در گذشته تولید ماهیان در آب های شیرین بوده است اما در آینده آبزی پروری در دریا و آب های شور است و هم اکنون جهان در حال سرمایه گذاری در این بخش است .
او ادامه داد : متاسفانه در گذشته در خصوص سرمایه گذاری در بخش ماهیان خاویاری سهل انگاری شده است و ما امروز موظفیم با تلاش مضاعف این خلا را جبران کنیم.
رییس سازمان شیلات ایران گفت : در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به مازندران بیشترین اعتبارات در بخش شیلات در کشور به این استان اختصاص یافته است که این یک نقطه قوت برای افزایش تولیدات آبزیان به خصوص ماهیان خاویاری در کشور است.
وی افزود : براساس برنامه ریزی های انجام شده در استان مازندران باید 50 مرکز فرآوری آبزی ایجاد شود که نیاز است یک مرکز به ماهیان خاویاری اختصاص یابد.
این گردهمایی با هدف تشکیل اتحادیه پروش دهندگان ماهیان خاویاری و همچنین رفع موانع و مشکلات بر سر راه پرورش دهندگان ماهیان خاویاری و چگونگی ارائه تسهیلات و بازپرداخت آن تشکیل شده است.
اولین گردهمایی تخصصی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری امروز در متل بانک ملی بابلسر آغاز شد و تا عصر فردا ادامه دارد

منبع : ماد

دیدگاه خود را بیان کنید