شتاب توسعه شیلات در کشور در دولت یازدهم

سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
شتاب توسعه شیلات در کشور در دولت یازدهم

در دولت یازدهم شاهد شتاب توسعه شیلات در کشور بودیم و برای ترغیب مردم به مصرف آبزیان نیازمند رستوران های دریایی در همه استان ها هستیم

معاون وزیر کشاورزی و رییس شیلات کشور گفت: در دولت یازدهم شاهد شتاب توسعه شیلات در کشور بودیم و برای ترغیب مردم به مصرف آبزیان نیازمند رستوران های دریایی در همه استان ها هستیم.

حسن صالحی در گفتگو با خبرنگار ۱۹دی با تاکید بر ضرورت مصرف بیشتر آبزیان توسط مردم گفت: ایجاد رستوران های شیلاتی در استان های مختلف کشور ضروری است که مسئولان مختلف شهری می توانند به ما کمک کنند تا سبب ترغیب مردم به مصرف آبزیان شود.

وی افزود: در تهران، برخی شهرهای جنوبی وشمالی و جزایر کشور این رستوران ها وجود دارد که در حال گسترش است امیدواریم با حمایت مسئولان در همه شهرها شکل گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید انجام شود تا توجه به شیلات بیشتر شود؟ اظهارداشت: چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس شیلات کشور عنوان کرد: هر کجا که آبی وجود دارد و قرار است برای استفاده در کشاورزی و باغبانی یا پرورش گل و گیاه استفاده شود می توان پیش از آن برای پرورش از آن استفاده کرد تا ارزش افزوده ای برای افزایش بهره وری از آب داشته باشیم که نکته مهمی است که مردم و مسئولان می توانند در این راستا یاری گر باشند.

وی اظهارکرد: هر کشاورز و باغبانی که استخر ذخیره آب دارد می تواند از تجربه هایی که در استان های مختلف اجرا شده استفاده و پرورش ماهی را داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث مربوط به عرضه شهرداری ها، استانداری ها و دستگاه هایی که امکانات شهری در اختیارشان است بیشتر می توانند کمک کنند تا بتوانیم از ظرفیت بازارهای نوین و پیشرفته استفاده و بازارهای عرضه آبزیان را ایجاد کنیم.

صالحی تاکید کرد: نکته مهم فرهنگ مصرف آبزیان است که ما بتوانیم مردم را با انواع متنوع غذاهای دریایی آشنا کنیم تا بتوانند با استفاده از ماهی و میگو غذاهای مختلف را طبخ کنند.

وی با بیان این که در بخش صادرات از ظرفیت های خالی استفاده می شود، گفت: سال گذشته ۸۰ هزار تن و امسال۹۰ هزار تن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادرات خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که در حدود سه سال پیش تاکنون روند توسعه شیلات گسترش چشم گیری داشته و شتاب گرفته است، اظهارکرد: اگر فرهنگ مصرف آبزیان شکل گیرد و تقاضا افزایش پیدا کند که در این صورت تولید کننده ها راغب می شوند زنجیره صنعت شیلات شکل خواهد گرفت.

معاون وزیر کشاورزی ابرازکرد: در بخش تولید نگاه هایی در دستگاه های نظارتی مانند محیط زیست و دامپزشکی وجود داشته دارد که برخی خروجی آن را با صنعت مقایسه می کنند که اقدام اشتباهی است زیرا آبزی پروری مهم ترین فعالیت اقتصادی است که با محیط زیست هماهنگی دارد و فعالیت سبز قلمداد می شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند که ماهی سرد است و احادیث مرتبط با گوشت قرمز را بیان می کنند، نظر شما چیست؟ گفت: قرآن می فرماید ما دریا را مسخر شما قرار دادیم که از گوشت تازه آن استفاده کنید و درقرآن آمده که دریا را او مسخر کرد برای این که «لتاکلوا منهم لحما طریا» تا آن لحم طری که در دریا است، شما بخورید.

وی افزود: تحقیقات نشان داده که وجود امگا سه و چربی های مفید و داشتن کلسترول خوب از خواص غذاهای آبزیان است که البته برخی طبع شان ممکن است با خوردن ماهی سرد شود در کنار آن سیر، سبزی ها، خرما و انواع غذاهای گرم داریم که می توان استفاده و شرایط را متعادل کرد

منبع : 19 دی

دیدگاه خود را بیان کنید