تولید 3 میلیون و 980 هزار قطعه ماهی زینتی طی سال گذشته

چهار‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
تولید 3 میلیون و 980 هزار قطعه ماهی زینتی طی سال گذشته

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان از تولید 3 میلیون و 980 هزار قطعه ماهی زینتی طی سال گذشته در استان خبر داد

علی دولو ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت 46 واحد تکثیر ماهیان زینتی به صورت کارگاهی و مشاغل خانگی در سال گذشته، اظهار کرد: ظرفیت تولید سالانه یکی از این واحدهای تولیدی 200 میلیون تخم ماهی چشم‌زده است.

وی با اشاره به تولید 20 میلیون و 400 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استان همدان، افزود: یکی از مباحث مورد توجه افزایش مصرف ماهی در سرانه غذایی است که خوشبختانه استان همدان نسبت به سایر استان‌ها جایگاه بهتری در این زمینه دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی را افزایش آگاهی تولیدکنندگان و مکانیزه کردن مراکز تولیدی عنوان کرد و گفت: هدف ما توسعه عمودی و استفاده حداکثری از حداقل وسعت مراکز تولیدی است.

وی با بیان اینکه تولید زمانی پایدار است که مصرف وجود داشته باشد، ادامه داد: ماهی یکی از محصولات کم‌آب‌بر است چراکه برای تولید ماهی از آب استفاده کرده و آن را مصرف نمی‌کنیم.

دولو با اشاره به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و به‌روزرسانی همکاران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: در سال گذشته 960 ساعت آموزش دوره‌های ضمن خدمت برای 20 کارشناسان برگزار شده است.

وی با اشاره به استقبال بانوان و دانشجویان برای تولید ماهی زینتی، تصریح کرد: در سال گذشته به ازای هر نفر 15 میلیون تومان تسهیلات در راستای مشاغل خانگی پرداخت شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 985 نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و 908 نفر به صورت اشتغال فصلی در حوزه آبزی پروری فعالیت داشته در حالی که در سال 92 بیش از 780 نفر به صورت مستقیم در این حوزه فعالیت داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما تولید و تکثیر گونه‌های جدید در حوزه آبزی‌پروری است و پرورش زالوطبی نیز یکی از این گونه‌های جدید است، ادامه داد: به دنبال صدور مجوز تولید و تکثیر زالوطبی در استان هستیم.

دولو با اشاره به اینکه تولید زالوطبی با استقبال خوبی روبرو شده و پتانسیل‌های خوبی برای تولید این گونه آبزی در استان همدان وجود دارد، یاد اور شد: زالو طبی در صورت صدور مجوز زمینه صادراتی خوبی داشته و ما نیز با جدیت دنبال صدور مجوز هستیم.

وی در ادامه با اشاره به صدور مجوز تولید کرکودیل در استان نیز اظهار کرد: تولید کروکدیل هم به چرخه تولید اضافه خواهد شد، اما هنوز در مرحله پایلوت قرار دارد و قطعی نشده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به فعالیت 521 واحد تولیدی در سال 92، گفت: تعداد واحدهای تولیدی از 521 واحد به 762 واحد در سال گذشته رسیده و این یک موفقیت است

وی در پایان با اشاره به اینکه اجازه تکثیر و تولید ماهی تیلاپیا در استان همدان صادر نمی شود، خاطرنشان کرد: تولید ماهی تیلاپیا تنها در استان یزد و قسمتی از قم صورت می‌گیرد و اجازه تولید این ماهی در سایر استان‌ها داده نشده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید