آذربایجان غربی قطب تولید شاه‌میگو در کشور است

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
آذربایجان غربی قطب تولید شاه‌میگو در کشور است

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی قطب تولید شاه میگو در کشور است و صادرات این محصول به صورت زنده به کشورهایی اروپایی انجام می‌شود.

معصوم فصیح امروز در ارومیه، اظهار کرد: آذربایجان غربی با داشتن منابع آبی مختلف از جمله چاه، چشمه و آب‌های جاری یکی از ظرفیت‌های کشوری است و در امر پرورش انواع آب زیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: آذربایجان غربی در بحث پرورش ماهی‌های سرد آبی، گرم آبی و زینتی رتبه‌های خوبی در سطح کشور دارد به طوری که در بحث صید بین استان‌های غیرساحلی رتبه اول را داراست

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: مدیریت شیلات آذربایجان غربی مرکز بازسازی و تکثیر ماهیان گرم آبی را در پلدشت دارا است که به آذربایجان غربی و استان‌های همجوار خدمات ارائه می‌کند.

فصیح تصریح کرد: آذربایجان غربی قطب تولید شاه میگو در کشور است و صادرات این محصول به صورت زنده به کشورهایی اروپایی انجام می‌شود و ارزآوری و اشتغال‌زایی خوبی برای این استان و کشور داشته ولی در سال‌های اخیر صید این آبزی کاهش پیدا کرده است و مطالعات در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

وی اظهار کرد: هر شاه میگو به طور متوسط 200 عدد تخم می‌گذارد و سن بلوغ این آبزی سه تا چهار سال است و هر ساله شروع صید این آبزی از 15 خرداد بوده و تا آذر ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: طی سالیان اخیر صید شاه میگو با روند نزولی مواجه شده است که این کاهش در روند صید شاه میگو به دلیل صید های غیر مجاز است که موجب تخریب زیستگاه و آلودگی های زیست محیطی می شود.

فصیح اظهار کرد: مدیریت شیلات استان در مورد ذخایر موجود اقداماتی انجام می‌دهد و در دو سال اخیر آئین‌نامه و دستورالعمل صید شاه‌میگو را تدوین کرده و محدودیت اوزان 50 گرم و فصول تکثیر را اعمال کرده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی بیان کرد: در سال‌های 81 و 82 پروژه تکثیر را در مرکز شهید کاظمی پلدشت داشته‌ایم و صدور مجوز موقت پرورش شاه میگو در استخرها به صورت پایلوت برای منطقه پلدشت را در دستور کار قرار دادیم و اجرای طرح‌های مطالعاتی و همکاری با مراکز تحقیقاتی و شیلاتی در زمینه‌های علمی و بازسازی ذخایر طی سال‌های 76 تا 94 انجام شد.

وی با اشاره به صیدهای غیرمجاز آبزیان، گفت: مشکلات این حوزه صید غیرمجاز و استفاده از تور پره توسط صیادان و بهره‌براداران از دریاچه بوده است.

فصیح افزود: راهکارهای موجود برای رفع این مشکلات جلوگیری از صید غیرمجاز و برخورد با متخلفان به ویژه در فصل تولید است که انجام می‌شود

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید