رهاسازی دو میلیون بچه ماهی خاویاری در رودخانه سفیدرود

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
رهاسازی دو میلیون بچه ماهی خاویاری در رودخانه سفیدرود

مدیرکل شیلات گیلان از پرورش و رهاسازی دو میلیون قطعه بچه ماهیان خاویاری به منظور بازسازی ذخایر دریای خزر در رودخانه سفیدرود خبر داد

اسحاق شعبانی با اشاره به پیگیری پنج کشور حاشیه دریای خزر به منظور حفظ ذخایر ماهیان خاویاری در این دریا اظهار کرد: در گذشته دو کشور شوروی سابق و ایران در حاشیه خزر وجود داشت و سالانه سه هزار تن خاویار از این دریا برداشت می‌کردند.
وی، سهم استحصال خاویار از دریای خزر توسط شوروی سابق را سالانه دو هزار و 700 تن عنوان کرد و افزود: سالانه حدود 300 تا 350 تن خاویار سهم ایران از دریای خزر بود و اکنون این تناسب به‌هم خورده است.
99 درصد ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر آسیب دیده است

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه 99 درصد از ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر آسیب دیده است، تصریح کرد: اکنون برداشت تجاری ماهیان خاویاری از دریای خزر صورت نمی‌گیرد و صید این ماهیان تنها به منظور گرفتن مولد و بازسازی ذخایر انجام می‌شود.
شعبانی، محل پرورش ماهیان خاویاری در گیلان را در مرکز بخش سنگر شهرستان رشت خواند و بیان کرد: خاویار استحصال شده در مرکز مذکور تبدیل به بچه ماهی می‌شود و در دریا رهاسازی می‌کنیم.
وی از رهاسازی سالانه دو میلیون قطعه بچه ماهیان خاویاری از طریق رودخانه سفیدرود به دریای خزر خبر داد و گفت: رهاسازی مذکور به منظور بازسازی ذخایر در دریای خزر انجام می‌شود.
مدیرکل شیلات گیلان در ادامه با اشاره به صید ماهی سفید در سواحل جنوبی دریای خزر در ایران و جمهوری آذربایجان، خاطرنشان کرد: سالانه 8 تا 9 هزار تن ماهی سفید در دریای خزر در گیلان برداشت می‌شود.
تکثیر ماهیان سفید در رودخانه‌های گیلان به صفر رسید
شعبانی به صید سالانه هفت هزار تن کیلکا در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: کیلکا و کفال ماهیان در دریای خزر تخم‌ریزی و زاد و ولد می‌کنند اما تکثیر ماهیان سفید به دلیل وضعیت نامناسب رودخانه‌ها در محیط طبیعی به صفر رسیده است.
وی با بیان اینکه بازسازی ذخایر ماهی سفید از طریق تکثیر مصنوعی انجام می‌شود، اظهار کرد: سالانه پرورش 170 تا 180 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی تا وزن یک گرم در برنامه اداره کل شیلات گیلان است.
مدیرکل شیلات گیلان به رهاسازی ماهیان تولیدی در آب‌های داخلی به‌ویژه تالاب انزلی اشاره کرد و افزود: سالانه 140 تا 150 میلیون قطعه بچه ماهی سفید از طریق رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در استان رهاسازی می‌شود و از این طریق می‌توانیم صید پایدار برای چهار هزار نفر صیاد در گیلان داشته باشیم.
شعبانی با اشاره به اینکه تولید هر قطعه بچه ماهی سفید حدود 60 تا 70 تومان هزینه دارد، بیان کرد: برای پرورش هر قطعه بچه ماهیان خاویاری حدود چهار هزار تومان هزینه می‌شود.
وی همچنین به تولید سالانه 70 تا 80 میلیون قطعه بچه ماهی کپور در گیلان اشاره کرد و گفت: بچه ماهیان مذکور در نقاط مختلف کشور توزیع می‌شود و در این راستا آبزی‌پروری استان را مدیون تلاش بخش خصوصی می‌دانیم.

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید