رشد ۱۰ برابری تولید ماهیان گرمابی در ایران

یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
رشد ۱۰ برابری تولید ماهیان گرمابی در ایران

معاون دفتر توسعه آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در برنامه «ارمغان طبیعت» رادیو اقتصاد ازافزایش ۱۰ برابری تولید ماهیان گرم آبی در کشور خبر داد.

جمشید صیفی افزود: تولید ماهیان گرمابی در سال ۷۳ به میزان ۲۴ هزار تن بوده که این رقم با ارتقای بهره وری و افزایش میزان سطح تولید به ۲۶۰ هزار تن در سال ۹۵ رسیده است.
وی همچنین با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پرورش ماهی در آب‌های شیرین کشور مختص کپور ماهیان است، اظهار داشت: در حال حاضر این گروه از ماهیان بیشترین سهم تولید ماهیان پرورشی را در آب‌های شیرین این مرز و بوم دارند.

معاون دفتر توسعه آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ماهیان گرمابی اغلب از خانواده کپور ماهیان هستند، گفت:: در حال حاضر چهار گونه کپورماهی چینی از قبیل: نقره ای، علفخوار، معمولی و بیگهد (سرگنده) بصورت توام در استخرهای خاکی سراسر کشور پرورش داده می‌شوند.
وی افزود: در ۲۰ ساله اخیر افزون بر ۲۰ میلیون تن انواع ماهیان گرمابی در سراسر جهان تولید شده که سهم عمده‌ای از این تولید مربوط به کشورهای آسیایی به ویژه چین بوده است.
صیفی در ادامه با بیان اینکه پارسال ۲۶۰ هزار تن انواع ماهیان گرم آبی در ایران تولید و به بازار مصرف عرضه شد، اظهارداشت: از این میزان ماهی ۲۰۰ هزار تن سهم مزارع پرورشی و ۶۰ هزار تن مربوط به صید و صیادی بوده است.
وی با اعلام اینکه بزرگترین مجتمع‌های پرورشی ماهی خاورمیانه و دنیا در ایران احداث شده است، گفت:: مجتمع پرورش ماهی آزادگان اهواز و شهدای قصر شیرین از جمله این موارد است.
معاون دفتر توسعه آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران افزود: با توجه به نقش و اهمیت آبزیان در تامین پروتئین انسان، پرورش انواع آبزیان در سطح وسیعی مورد عنایت و توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر این بخش سرمایه گذاری قابل توجهی را به سوی خود جلب کرده و افراد زیادی به این حرفه گرایش پیدا کرده اند.
صیفی یادآورشد: محدودیت صید از دریا‌ها و آب‌های آزاد و همچنین افزایش تقاضای بازار خود عاملی جهت استفاده از آب‌های داخلی در پرورش آبزیان است.

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید