کاهش صید آبزیان خزری هیچ ارتباطی با بحران آلودگی دریا ندارد

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

کاهش صید آبزیان خزری هیچ ارتباطی با بحران آلودگی دریا ندارد

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: در همه کشورهایی که سهمی از دریای خزر دارند، کاهش صید وجود دارد اما تنها دلیل کاهش صید، آلودگی دریا نیست.

محمدصادق حسنی جوریابی در خصوص کاهش صید ماهی به ویژه ماهیان خاویاری به دلیل آلودگی دریای خزر،گفت: در خصوص کاهش صید بحث های متفاوتی مطرح می شود و شاید یکی از دلایل بسیار ضعیف برای آن، آلودگی دریا باشد که البته بنده اعتقادی به آلودگی دریای خزر و ارتباط آن با کاهش صید ندارم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کاهش صید دلایل متعددی دارد و به عوامل دیگری بستگی دارد افزود: البته در همه کشورهایی که سهمی از دریای خزر دارند، کاهش صید وجود دارد هر چند که می توان گفت که برداشت ما از دریای خزر کاهش یافته و قدرت نفوذ ما کم شده است اما این ها حرف و حدیث های سیاسی است که بنده اعتقادی به آن ها ندارم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به انواع صید و پیشرفت در نحوه صیادی، موضوعی که به عنوان کاهش صید به دلیل آلودگی مطرح می شود، مبنای کارشناسی ندارد چراکه مشخص نشده است که نسبت کاهش صید مربوط به کدام بازه زمانی است و آیا این کاهش، یک ساله بوده یا 10 ساله است، از این رو، این بحث تخصصی باید در جلسات کارشناسی بحث شود اما بنده با آنچه در فضای خارج از مباحث کارشناسی و در سطح رسانه ها در خصوص عوامل کاهش صید مطرح می شود، موافق نیستم.

حسنی جوریابی تاکید کرد: نظر شخصی بنده این است که کاهش صید در دریای خزر تنها به آلودگی دریا مربوط نیست و اگر هم به آلودگی ارتباط داشته باشد، آلودگی نمی تواند عامل اصلی باشد، این درحالی است که بسیاری می خواهند بگویند که دلیل اصلی کاهش صید، آلودگی است.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روال کاهش صید نشان می دهد این طور نیست که بگوییم یک نفر سم ریخته است و آلودگی دریا یک شبه بوجود آمده است بلکه طی چندین سال فاضلاب هایی که به دریا ریخته شده و مشکلات حاشیه ای که ایجاد می شود دست به دست هم داده و این آلودگی بوجود آمده و در سال های اخیر خود را نشان داده است.

وی افزود: البته آلودگی دریای خزر آنگونه که عنوان می کنند حاد وشدید نیست چراکه مدتی اعلام کردند که به دلیل آلودگی، مردم ماهی دریای خزر مصرف نکنند در حالیکه بعدها مشخص شد این حرف تنها یک شایعه بوده و ماهی خزری از نظر پزشکی و بهداشتی تایید شده اند.

نماینده مردم رشت خاطرنشان کرد: شاید بگوییم ماهی دریای خزر به دلیل کیفیت قابل مقایسه با گذشته نیست که آن هم دلیل دارد اما ماهی سفید دریای خزر، بهترین ماهی کشور بوده و مرغوب ترین نوع آن نیز در استان گیلان و بندر انزلی صید می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلیل کاهش کیفیت ماهی سفید این است که در گذشته صید این ماهی صد در صد طبیعی بود اما چندین سال است که بچه ماهی را پرورش می دهند و وارد دریا خزر می کنند که در گذشته چنین چیزی نبود اما تزریق بچه ماهی به دریای خزر دست انسان و شیلات است و کاهش یا افزایش صید بستگی به این موضوع دارد از این رو می توان نتیجه گرفت که عوامل متعددی در کاهش صید تاثیر دارد اما متاسفانه کسی به این موضوع توجه نمی کند.

گفتنی است؛ ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران، درباره علت آلودگی دریای خزر گفت: چاه های نفت کشور جمهوری آذربایجان، ورود ناوگان تجاری کشتیرانی، ورود فاضلاب و پساب های کارخانجات ۵ کشور و مواردی از این قبیل از جمله دلایل آلودگی دریای خزر است که کاهش صید ماهی در این دریا را به دنبال داشته است

منبع خانه ملت

دیدگاه خود را بیان کنید