خطر نابودی، منابع آبزی خوزستان را تهدید می‌کند

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
خطر نابودی، منابع آبزی خوزستان را تهدید می‌کند

منابع آبزی خوزستان به شدت در حال کاهش و نابودی است، افزود: دلیل اصلی این موضوع، افزایش صید بی‌رویه و استفاده از ادوات غیرمجاز برای صید است

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه منابع آبزی خوزستان به شدت در حال کاهش و نابودی است، افزود: دلیل اصلی این موضوع، افزایش صید بی‌رویه و استفاده از ادوات غیرمجاز برای صید است. به همین دلیل سیاست سازمان شیلات کشور، محدود کردن صید است. «نبی‌الله خون‌میرزایی» گفت: کاهش میزان صید در سال 94 به نسبت سال 93 نشان می‌دهد منابع دریایی به شکل غیرقابل برگشت در حال نابودی هستند و یکی از راه‌های پیشگیری از این سیر مخرب، جلوگیری از صید غیرمجاز است.
خون‌میرزایی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد منابع آبزیان استان رو به نابودی هستند و معیشت بیش از 40 هزار نفر صیاد مجاز در این استان با تداوم صید غیرمجاز به خطر افتاده است و با این اوضاع، تا 5 سال آینده بسیاری از صیادان مجاز از کار بیکار خواهند شد.

مدیرکل شیلات خوزستان تأکید کرد: مقابله با صید غیرمجاز در همه شهرهای ساحلی خوزستان انجام می‌شود و در شهرستان‌های دیگر نیز متناسب با فصل آزادسازی یا ممنوعیت صید، با صیادان غیرمجاز برخورد می‌شود؛ اما با توجه به اینکه هندیجان مرز خوزستان با بوشهر است و صیادان متخلف بوشهری وارد صیدگاه‌های هندیجان می‌شوند، این منطقه یکی از گلوگاه‌های مهم کاری و زیستگاه ماهیان مهم است.وی افزود: عمده متخلفان و صیادان غیرمجاز، غیربومی هستند و ماموران یگان حفاظت شیلات بارها از سوی این افراد تهدید شده، یا مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.
خون‌میرزایی گفت: برخی صیادان غیرمجاز را علیه شیلات تحریک می‌کنند. در حالی که این افراد باید پاسخگوی اقدام خود باشند و ما حق شکایت قانونی از این افراد را برای خود محفوظ می‌دانیم.
وی با بیان اینکه هیچ مرجعی به جز شیلات اجازه صدور مجوز صید را ندارد، افزود: پول گرفتن از افراد بدون پروانه صید به صورت غیرقانونی و بدون اجازه شیلات تخلف است و هر کس این کار را انجام دهد، باید در برابر قانون پاسخگو باشد.
مدیرکل شیلات خوزستان اظهار کرد: قبول دارم وضعیت بیکاری در کشور نگران‌کننده است؛ اما ما مسئول معیشت کسانی هستیم که به آن‌ها پروانه صید داده‌ایم نه صیادان غیرمجاز.
خون‌میرزایی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم به بهانه نبود شغل، به افراد متخلف اجازه دهیم منابع دریایی استان را از بین ببرند و آینده شغلی صیادان مجاز را به خطر بیندازند

منبع : همشهری

دیدگاه خود را بیان کنید