افزایش ۳۰ درصدی صادرات میگو در استان گلستان

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
افزایش ۳۰ درصدی صادرات میگو در استان گلستان

مدیر کل شیلات گلستان گفت: ارز دلاری صادرات میگوی استان در سال ۹۵، قریب به ۵ میلیون دلار بود که با ۳۰ درصد افزایش این رقم در سال ۹۶ به ۶.۵ میلیون دلار خواهد رسید.

جواد قدس علوی، مدیرکل شیلات استان گلستان، روز گذشته(27 شهریور) در آیین جشن و شکرگزاری برداشت میگو که با حضور دکتر صالحی رئیس سازمان شیلات کشور برگزار شد، گفت: امسال هفتمین سال متوالی است که شاهد برداشت میگو از مجتمع پرورش میگو گمیشان هستیم و باید توجه داشت که گلستان پتانسیل بالایی در زمینه شیلات دارد و حوزه شیلات می تواند تاثیر بسزایی در توسعه استان داشته باشد.

وی افزود: یکی از سیاست های کلیدی شیلات در گلستان استفاده از آب های نامتعارف در حوزه آبزی پروی است.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در گذشته، یادآور شد: در دهه 1370 مطالعات امکان سنجی در خصوص سایت پرورش میگو گمیشان صورت گرفت و در آن زمان 28 هزار هکتار برای این مسئله مناسب دیده شد.

مدیرکل شیلات استان گلستان، تصریح کرد: در سال جاری سطح ذخیره سازی میگو در گلستان 507 هکتار است که نسبت به سال گذشته و سطح 386 هکتاری، 30 درصد رشد داشته است.

قدس علوی گفت: در سال 96 پیش بینی می شود 1560 تن میگو در گلستان تولید شود که به نسبت 1125 تن سال 95، قریب به 35 درصد رشد داشته است.

وی صادرات این محصول ارزشمند را پراهمیت دانست و افزود: در سال 95، بیش از 900 تن صادرات میگوی گلستان به بازارهای آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صورت گرفت و امسال نیز 80 درصد تولیدات میگوی استان شامل 1200 تن صادر خواهد شد.

قدس علوی با بیان اینکه هر کیلو میگوی گلستان 5.5 دلار در خارج از کشور خریداری می شود، خاطر نشان کرد: ارز دلاری صادرات میگوی استان در سال 95،قریب به 5 میلیون دلار بود که با 30 درصد افزایش این رقم در سال 96 به 6.5 میلیون دلار خواهد رسید.

مدیرکل شیلات استان، اظهار کرد: اشتغال ایجاد شده از طریق این مجموعه در سال گذشته 550 شغل مستقیم و غیر مستقیم بوده است که در سال جاری با 35 درصد افزایش این رقم به 750 نفر رسیده است.

وی آینده تولید میگو در گلستان را پرامید دانست و گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در افق 1404 به تولید 17 هزار و 500 تن میگو با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 8 هزار و 500 نفر خواهیم رسید.

قدس علوی تصریح کرد: خوشبختانه روند توسعه سرمایه گذاری در پرورش میگو از سوی بخش خصوصی رو به رشد است و سرمایه گذاران مشتاق به سرمایه گذاری در این بخش هستند.

وی افزود: از ابتدای برنامه پرورش میگو در گلستان 32 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی دولت هزینه شده که 11 میلیارد آن از ابتدا تا سال 94 بوده و تنها در سال 95 قریب به 21 میلیارد تومان به توسعه زیرساخت های پرورش میگو در گلستان اختصاص یافت.

مدیرکل شیلات استان با اشاره به توجیه اقتصادی مزارع پرورش میگو، گفت: تا کنون 20 میلیارد تومان نیز از سوی بخش غیردولتی برای زیرساخت ها و توسعه مزارع پرورش میگو هزینه شده و بازگشت سرمایه در این زمینه 3 تا 4 ساله است.

مدیرکل شیلات گلستان با تاکید بر اینکه محدودیت توسعه در مزارع پرورش میگوی گمیشان وجود ندارد، گفت: میگوی گلستان با توجه به استفاده مستقیم از آب دریای خزر و عدم جزر و مد دریای خزر که موجب فعالیت 24 ساعته عمل آوری و همچنین با توجه به اینکه برای فراآوری هر کیلو میگو به 1.1 کیلوگرم خوراک نیاز است و کیفیت میگوی حاصله بسیار بالاست، مورد استقبال بازارهای مصرف چه در داخل و چه در خارج از کشور قرار دارد.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید