ماهی خاویار تولید استان را به برند تبدیل می کنیم

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
ماهی خاویار تولید استان را به برند تبدیل می کنیم

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اشاره کوتاه بودن دوره پرورش ماهی خاویار در سد شهدای گیلانغرب به نسبت استان های دیگرکشور، گفت: در پی تبدیل ماهیان خاویار تولید استان به برند هستیم.

سید فرزاد افضلی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ترویج و ترغیب جامعه نسبت به مصرف ماهی، برای سلامت خانواده ها بسیار حائز اهمیت است، اظهارداشت: در سال 93 میانگین سرانه مصرف ماهی در استان کرمانشاه 250 گرم، در سال 93 این میزان به 8 کیلوگرم رسید و در حال حاضر نیز 9 کیلوگرم است.

وی میزان سرانه مصرف ماهی را در کشور 10 کیلوگرم و در جهان 19 کیلوگرم عنوان کرد و ادامه داد: برنامه ریزی ما برای سال 96 سرانه مصرف 11 کیلوگرم ماهی در استان کرمانشاه است.

مدیرکل شیلات استان به استعدادهای بسیارخوب کرمانشاه به عنوان یک استان غیرساحلی در زمینه پرورش آبزیان اشاره کرد و افزود: هم اکنون 24 سد در استان کرمانشاه وجود دارد که 7 سد در حال بهره برداری، 8 سد در دست احداث و 9 سد هم در دست مطالعه می باشند که با در نظر گرفتن ظرفیت سراب ها و چشمه ها نیز، زمینه آبزی پروری را در استان فراهم کرده است.

وی از تولید 16 هزار و 150 تن انواع آبزیان طی سال گذشته در استان کرمانشاه خبرداد و گفت: همچنین در کاسه دو سد مخزنی غیر شرب زاگرس گیلانغرب و شهدای گمنام سرپلذهاب پرورش ماهی صورت می گیرد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اضافه کرد: در سد شهدای گمنام گیلانغرب پرورش ماهی خاویار انجام می گیرد. دوره رشد ماهی خاویار در تمام استان ها طولانی اما در این سد مدت زمان رشد این ماهی کوتاه است که از نظر توسعه پایدار، اشتغال و تولید غذای مناسب یک مزیت به شمار می رود. علاوه بر این در پی تبدیل ماهیان خاویار استان به برند هستیم.

وی تصریح داشت: استان کرمانشاه رتبه اول تولید ماهیان گرمابی را در 65 مزرعه با 3 هزار و 300 تن تولید دارد که عمده این تولید در سد شهدای سرپلذهاب صورت می گیرد.

افضلی با بیان اینکه استان کرمانشاه در تولید ماهیان سردابی رتبه 5 کشوری را دارد، تاکید کرد: سالانه 11 هزار و 425 تن انواع ماهیان سردابی در استان کرمانشاه تولید می شود.

وی میزان تولید سالانه میگوی آبهای شیرین را در استان 10 تن اعلام کرد و متذکرشد: همچنین در تولید ماهیان زینتی در سال گذشته 2 میلیون و 800 هزار قطعه ماهی تولید شد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در پایان یادآورشد: برنامه ریزی کردیم جشنواره بزرگ طبخ غذاهای آبزیان را در استان برگزار کنیم که در این راستا نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف هستیم.

منبع : کردپرس

دیدگاه خود را بیان کنید