استخرهای پرورش ماهی خراسان رضوی فاقد بیماری های ویروسی است

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
استخرهای پرورش ماهی خراسان رضوی فاقد بیماری های ویروسی است

کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: مزارع تکثیر و پرورش ماهی این استان عاری از بیماری های خطرناک ویروسی است.

دکتر علیرضا آریان روز شنبه افزود: بیماری های ویروسی برای ماهی های قزل آلا بسیار خطرناک می باشد و در صورت شیوع باعث تلفات زیاد می شود.
وی با بیان اینکه بیماری های ویروسی VHS ، IHN , IPN، اغلب بین ماهی های قزل آلا شیوع پیدا می کند اظهار کرد: این بیماری ها قابل انتقال به انسان نیست اما در صورت شیوع هزینه های زیاد به پرورش دهندگان ماهی قزل آلا تحمیل می شود.
وی گفت: مراقبت فعال و ردیابی بیماری VHS در 16 مزرعه تکثیر و پرورش و 58 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی استان خراسان رضوی انجام شده است.

آریان افزود: در آزمایشگاه رفرنس اداره کل دامپزشکی این استان بر روی یک هزار و 610 نمونه بچه ماهی آزمایش های لازم صورت پذیرفت که تمام موارد آزمایش شده از نظر بیماری های خطرناک ویروسی VHS ،IHN و IPN منفی بوده است.
وی با بیان اینکه شناسایی ماهیان مولد حامل بیماری و حذف آن ها از چرخه تولید و تکثیر و جایگزینی آن ها با گونه های سالم از جمله اهداف طرح مراقبت فعال و ردیابی بیماری است اظهار کرد: ارتقای مدیریت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قزل آلا از دیگر هدفهای این طرح می باشد که نقش مؤثر در تأمین سلامت آبزیان زنده ایفا می کند.
وی گفت: هم اکنون 162 مزرعه استخر ماهی گرم آبی با ظرفیت تولید سالانه 914 تن و 276 مزرعه استخر سردآبی با ظرفیت تولید سالانه چهار هزار و 33 تن ماهی، تحت نظارت دامپزشکی خراسان رضوی می باشند.
بیماری ویروسی سپتی سمی هموراژیک (VHS) به عنوان بیماری اول ماهیان قزل آلای پرورشی محسوب می شود.
نکروز پانکراس عفونی ( IPN ) نیز بیماری ویروسی حاد ماهیان آزاد می باشد که تلفات شدید در بچه ماهیان ایجاد می کند.
نکروز بافت خون ساز عفونی ( IHN ) هم یک بیماری هموراژیک (خون ریزی دهنده) حاد ماهیان آزاد است.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید