پرورش زالوي طبی و شاه‌میگوی آب شیرین در همدان

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۷ بازدید
پرورش زالوي طبی و شاه‌میگوی آب شیرین در همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان از پرورش زالوي طبی و شاه‌میگوی آب شیرین در همدان خبر داد.

علی دولو امروز در همدان با بیان اینکه هدف اصلی ما افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک برای افزایش تولید، اشتغال و درآمد است، اظهار کرد:‌ در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقداماتی در حوزه شیلات و ابزیان انجام می‌شود تا فرصت‌های اشتغال و تولید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در سال 95، 5 هزار و 380 تن در استان همدان انواع آبزیان تولید شده است، از پرورش 3 هزار و 585 تن ماهی سردآبی، 911 تن ماهی گرم‌آبی در مزارع و استخرها و 875 تن در منابع آبی مانند آبگیرها خبر داد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان درباره تولید در بخش ماهیان زینتی نیز تصریح کرد: در 46 واحد آبزی‌پروری 3 میلیون و 980 قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه 20 میلیون و 400 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا و 24 میلیون قطعه بچه تخم چشم‌زده نیز تولید شده است، گفت: در سال 95، 7 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا را در استخر‌ها رهاسازی کردیم که این اقدام برای 985 نفر اشتغالزایی مستقیم در پی داشت.

دولو گفت: در بخش آموزش دو بخش تولید و افزایش تولید برای آبزی‌پروران و علاقمند به سرمایه‌گذاری در این عرصه در نظر گرفته شده و 450 نفر از این آموزش‌ها در 18 دوره استفاده کردند.

وی با بیان اینکه به میزان یک‌هزار و 750 نفرروز در استان، نسبت به آشناسازی بانوان با انواع پخت ماهی‌ اقدام شد، اظهار کرد: این آموزش‌ها توسط 9 شرکت خدمات فنی و مهندسی و طی قراردادی ارائه شد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در سال گذشته 250 هزار قطعه بچه ماهی ترویجی مشارکتی قزل‌آلا را در 50 استخر در استا رهاسازی کردیم.

وی اشاره به اینکه رهاسازی 40 هزار قطعه بچه ماهی کپور در 100 استخر صورت گرفته است، تصریح کرد: شناسایی منابع آبی اعم از استخرها، آبگیرها و قنوات با همکاری ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها صورت گرفته است.

دولو با بیان اینکه در دو نمایشگاه ارائه توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها و جشنواره صید تفریحی حضور داشتیم، ادامه داد: 56 فقره مجوز مشاغل خانگی در حوزه آبزیان صادر شده که 56 مورد اشتغال ایجاد کرده است.

وی از صدور 14 پروانه تأسیس و بهره‌برداری در حوزه شیلات و آبزیان طی سال گذشته خبر داد و با بیان اینکه با مدیریت آب و خاک پیرو تفاهم نامه سازمان شیلات و با معاونت آب و خاک وزارتخانه برای استفاده از امکانات آب و خاک برای توسعه در استان تفاهم نامه منعقد شد، گفت: استخرسازی و لایروبی آن با نظر شیلات انجام می‌پذیرد تا امکان بهره‌برداری از این امکانات در حوزه پرورش آبزیان فراهم شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی یکی از اهداف و برنامه‌های مهم شیلات در سال 96 است، اظهار کرد: در این راستا تسهیلات بانکی نیز در نظر گرفته شده تا با تجهیز مزارع شاهد بهره‌وری بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه تکثیر و پرورش زالو طبی در سال 96 پیگیری می‌شود، افزود: یک کارگاه آموزشی در این حوزه در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد و از استان‌های دیگر نیز در این کارگاه‌ حاضر شدند.

دولو با اشاره به اینکه 200 نفر با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای استان در این کارگاه شرکت کردند، تصریح کرد: پرورش زالو در حال انجام است و ما به دنبال شناسایی و قانونمند کردن این واحدها هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 95، پرورش شاه‌میگو آب شیرین را دنبال کردیم، ادامه داد: ادامه این روند در سال 96 نیز پیگیری خواهد شد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سال96 با استفاده از ظرفیت‌های جهاد کشاورزی گسترده‌تر پروژه‌های حوزه شیلات را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: واحدهای تعطیل شده در سال‌های گذشته در سال جاری به چرخه تولید باز می‌گردند و این کار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در سال 96 افزایش تولید 300 تن انواع محصولات در گرم‌آبی و سردآبی پیش‌بینی شده است، گفت: ایجاد 35 شغل نیز در این حوزه در برنامه‌ها و اهداف شیلات در استان همدان قرار گرفته است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید