نیاز 50 تنی کشور به سیست آرتمیا در تکثیر انواع آبزیان

چهار‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
نیاز 50 تنی کشور به سیست آرتمیا در تکثیر انواع آبزیان

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: در سال گذشته 12طرح تحقیقاتی کاربردی در حوزه آرتمیا اجرا شده است

یوسفعلی اسدپور در نشست خبری که در مرکز تحقیقات آرتمیا برگزار شد، افزود: سال گذشته از بین 15 طرح تحقیقاتی کاربردی درخصوص آرتمیا و آبزیان منطقه 12 طرح معادل 85 میلیون تومان به اتمام رسیده و 3 طرح پایش دریاچه ارومیه،توسعه و ترویج انبوه و نیمه صنعتی آرتمیا در حوزه دریاچه و پرورش شاه میگوی سد ارس از جمله طرح های ادامه دار این مرکز است.

وی گونه آرتمیای پرورش یافته استان را از گونه های شاخص آرتمیا عنوان کرد و گفت: در 500 هکتار پرورش و تکثیر آرتمیا در کشور انجام می شود.

اسدپور با اشاره به اینکه طرحهای تحقیقاتی آذربایجان غربی در مساحتی معادل 15 هکتار به شکل پایلوت در حاشیه دریاچه فعال است، افزود: مرکز آرتمیا در راستای توسعه این موجود طرح پرورش آرتمیا به عنوان کشت جایگزین برای تولید نیازهای صنعت آبزی پروری در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و در اراضی شور و آبهای شور که مورد استفاده صنعت کشاورزی نیست پیشنهاد شده است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تصریح کرد: سالانه 30الی 50 تن نیاز کشور به سیست ارتمیا برای تکثیر و پرورش انواع میگو،ماهیان سرد و گرم آبی و زینتی است.

وی با اشاره به 5 طرح تحقیقاتی پیشنهادی در 3 بازه زمانی کوتاه،میان و بلندمدت به ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای بازگرداندن حیات دوباره به دریاچه افزود: توسعه و تکمیل بانک سیست،بازسازی و احیای دریاچه در فاز اول ،پایش آرتمیا ،اجرای طرح مکانیزاسیون و احداث مرکز پایلوت تکثیر آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه بوده که به منظور اجرایی شدن این 5 طرح معادل 20 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

اسدپور توسعه صنعت پرورش آرتمیا را از مولفه های اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید دانست و اظهار کرد: علاوه بر تامین نیاز داخل کشور و ارز اوری ، از واردات گونه های کم کیفیت نیز، بی نیاز می شویم.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور طرح مکانیزاسیون کارگاههای تکثیر و پرورش ماهیان حوزه دریاچه ارومیه را ازدیگر طرحهای شاخص این حوزه بیان کرد و گفت: با اجریا این طرح می‌توان تولید فعلی را با 50 درصد کاهش آبی، معادل 500 میلیون مترمکعب آب در سال را صرفه جویی کرد.

وی ادامه داد: میزان اعتبار پیش بینی شده برای عملیاتی شدن این طرح، 10 میلیارد تومان برآورد شده است.

اسدپور گفت: طرح پرورش ماهی درقفس در 6 منبع آبی آذربایجان غربی در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور شاه میگوی سد ارس را از گونه های شاخص با زیستگاه مناسب دانست و افزود: طرح بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا و جلبک های وابسته به ان به صورت پایلوت در حاشیه دریاچه ارومیه درمرحله تامین اعتبار بوده که اعتباری درحدود 10 میلیارد تومان برای اجرایی شدن این طرح در 150 هکتار در 3 واحد 50 هکتاری برای 5 سال برآورد شده است

منیع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید