افزایش 13 درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۹ بازدید
افزایش 13 درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران

مدیر کل شیلات استان مازندران از افزایش 13 درصدی صید ماهیان استخوانی از ابتدای فصل صید تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد

از ابتدای فصل صید ماهیان استخوانی از بیستم مهرماه تاکنون، هزار و 522 تن انواع ماهیان استخوانی از سوی صیادان پره استان مازندران صید شده است.

مدیر کل شیلات استان مازندران بیان داشت: این میزان صید حاکی ازافزایش 13 درصدی صید ماهیان استخوانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.
به گفته وی ارزش اقتصادی ماهیان استخوانی صید شده در آبهای استان، تاکنون 400 میلیارد ریال برآورد شده است.
رستمی در ادامه گفته های خود بیان داشت: بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی به صید دو گونه سفید و کفال اختصاص داشته است.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار اخذ شده، صید ماهی کفال به نسبت پارسال 14 درصد کاهش و صید ماهی سفید با 72 درصد افزایش داشته است.
مدیر کل شیلات استان مازندران تاکید کرد: سرانه متوسط صید امسال هر تعاونی صیادی 28.7 بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال با افزایش ۱۳ درصدی همراه بوده است.
وی اذعان داشت: بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی امسال از سوی صیادان شهر‌های محمودآباد، نوشهر، چالوس و عباس آباد انجام شده است.
صادرات نخستین محموله شیلاتی مازندران به روسیه
رستمی در ادامه گفته های خود به افزایش تولید ماهیان خاویاری در استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: مازندران دارای مقام نخست تولید گوشت و خاویار پرورشی در کشور است.
وی همچنین به وجود بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری خاورمیانه در جویبار مازندران اشاره کرد و گفت: وجود این مرکز از اهمیت زیادی برای شیلات مازندران برخوردار است.

مدیر کل شیلات استان مازندران با بیان اینکه در حال حاضر تنها مرکز تکثیر ماهیان خاویاری بخش خصوصی در مازندران مستقراست از آغاز عملیات احداث پایانه صادرات ماهیان خاویاری و سایر آبزیان در جویبار خبر داد و اضافه کرد: بهره برداری از این پایانه صادراتی می تواند نقش موثری در رونق صادرات و ارزش افزوده محصولات شیلاتی داشته باشد.
رستمی در ادامه از صادرات اولین محموله از محصولات شیلاتی استان مازندران به ظرفیت حدود 18 تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی منجمد از سوی یکی از شرکت های بخش خصوصی فعال در شهرستان بابلسر به کشور روسیه خبر داد.
وی ارزش اقتصادی این محموله را 127 هزار دلار اعلام کرد و بیان داشت: این محموله از طریق مرز زمینی آستارا به کشور روسیه صادر شده است.
مدیر کل شیلات استان مازندران با بیان اینکه مازندران به عنوان قطب تولید ماهیان خاویاری کشور محسوب می شود، اذعان داشت: مازندران دارای ۱۵ مزرعه فعال به ظرفیت تولید دو هزار و 500 تن گوشت و 32 تن خاویار پرورشی است.
به گفته رستمی، سال گذشته هزار و 500 تن گوشت و هزار و 500 کیلوگرم خاویار در مازندران تولید و به بازار مصرف عرضه شد.
این مقام مسئول در شیلات استان مازندران تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال میزان 10 درصد به تولیدات گوشت ماهیان خاویار و خاویار افزوده شود.
وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تعداد 12 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در مازندران در حال احداث است، عنوان کرد: تعدادی از این مزارع در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد همراه هستند که پیش بینی می شود سال آینده شاهد بهره برداری از این مزارع پرورشی ماهیان خاویاری در مازندران باشیم.

رستمی در ادامه تاکید کرد: بدون شک بهره برداری از این مزارع پرورشی ماهیان خاویاری، میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار را در استان مازندران افزایش خواهد داد و همین امر زمینه افزایش صادرات از این استان را به دنبال خواهد داشت

منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید