شهرک های تولید ماهیان زینتی در کشور احداث می شود

جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
شهرک های تولید ماهیان زینتی در کشور احداث می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور گفت: شهرک های تولید ماهیان زینتی در کشور احداث می شود.

حسن صالحی با اشاره به ارزآوری بالای تولید ماهیان زینتی اظهارداشت: سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی زینتی در کشور تولید و توزیع شد.

وی ادامه داد: از سال گذشته توسعه و تکثیر پرورش ماهیان زینتی را در دستور کار خود قرار داده ایم و دو شهرک پرورش ماهیان زینتی تا کنون در شهرهای محلات و قمصر کاشان کلنگ زنی شده است.

صالحی اضافه کرد: در این راستا توسعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی توسط فارغ التحصیلان کشاورزی و بانوان علاقمند به فعالیتهای تولیدی در دستور کار قرار دارد، که این امر علاوه بر اشتغالزایی می تواند در رونق صنعت گردشگری کشور نیز موثر واقع شود.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به مصرف منابع آبی کم در پرورش ماهیان زینتی عنوان کرد: در حال حاضر کشورهای ترکیه، کشورهای آسیایی بازار خوبی برای صادرات ماهیان زنیتی و ارزآوری برای کشور به شمار می روند.

وی در خصوص روند تولید آبزیان در کشور در مقایسه با اوایل انقلاب اظهارداشت: تولید آبزیان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۱۰۰ تن و مصرف سرانه هر ایرانی یک کیلوگرم بود این در حالی است که در سال ۹۵این میزان به یک میلیون و ۷۰ هزار تن انواع آبزیان رسید که ۴۷۰ هزار تن آن آبزی پروری و مابقی از صید در دریای خزر، خلیح فارس، دریای عمان و آب های بین المللی استحصال شد.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری کشور اشتغال دارند اظهارداشت: توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی است و در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری در سطح کشور اشتغال دارند.

وی با اشاره به نتایج مثبت برجام بر بخش شیلات کشور، افزود: سال گذشته برای نخستین بار بعد از یک دهه، در نتیجه توافقات انجام گرفته در برجام، خاویار پرورشی ایران به آمریکای شمالی صادر شد. نروژ و فرانسه سرمایه گذاری مناسبی در ایران در بخش شیلات کرده اند و امروزه لوله های پرورش ماهی در قفس با تکنولوژی بالا در ایران با همکاری نروژ تولید و به برخی کشورهای خارجی نیزصادر می شود.

وی از پیش بینی تولید بیش از سه تن خاویار پرورشی خبر داد و افزود: طبق تفاهمی که با استانداران سه استان شمالی کشور و بنیاد مستضعفان انجام شده از طریق اختصاص تسهیلات یارانه ای توسط معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مستضعفان و همچنین کمک های فنی از سوی شیلات، برنامه ریزی شده تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰ تن خاویار و یک هزارتن گوشت ماهیان خاویاری تولید شود.

صالحی با بیان اینکه مقام اول تولید قزل آلا در آبهای شیرین را ایران به خود اختصاص داده است گفت: از نظر جایگاه شیلاتی در آبزی پروری در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه مقام اول را داریم و در صید و صیادی میزان صید ایران از تمام کشورهای همسایه بیشتر است

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید