ایران مقام اول آبزی‌پروری در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه را دارد

جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
ایران مقام اول آبزی‌پروری در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه را دارد

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ایران در زمینه آبزی‌پروری درمنطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه مقام اول را داراست، در پرورش قزل‌آلا در منطقه رتبه 4 کشوری دنیا را به دست آورده‌ایم.

حسن صالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: ایران در زمینه آبزی‌پروری در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه مقام اول را داراست، همچنین در پرورش قزل‌آلا در منطقه رتبه چهار کشوری در دنیا را به دست آورده‌ایم.

وی ادامه داد: سازمان شیلات در سال 95 با صادرات بیش از 105 هزار تن محصولات شیلاتی موفق به ارزآوری 412 میلیون دلاری به کشور شد.

صالحی تصریح کرد: تولید بخش آبزیان در اوایل انقلاب کمتر از 100هزار تن و مصرف سرانه‌ هرایرانی در سال 57 ، یک کیلوگرم بوده‌ است در حالی که این رقم در سال 95 با توجه به افزایش دو برابری کشور به 6/10 کیلوگرم مصرف سرانه به ازای هر نفر در سال رسید.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: کشور ایران در آبزی‌پروری در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه مقام اول را داراست، همچنین در پرورش قزل‌آلا در منطقه رتبه چهار کشوری در دنیا را به دست آورده‌ایم.

وی گفت: با توجه به برنامه توسعه ششم در صدد هستیم مصرف سرانه‌ هر ایرانی را به 15 کیلوگرم در سال برسانیم و مردم را به سمت مصرف غذاهای سالم در کشور سوق دهیم که در این راستا جشنواره غذاهای دریایی در مراکز استان برگزار شد که حضور و مشارکت مردم بسیار چشمگیر بود.

صالحی افزود: در این جشنواره در استان‌های لرستان و خراسان جنوبی 100 تا 120 نوع غذای دریایی پخته شد و در حرکت بسیار زیبا و قابل تقدیر بعد از اتمام جشنواره غذاها برای کمک به بهزیستی به فروش رسید، در نظر داریم که برای بسط این فرهنگ در سطح کشور، برنامه‌ای ترتیب داده شود که امسال این جشنواره را در شهرهای دیگر غیر از مرکز استان‌ها هم شاهد باشیم.

وی به توافق با صداوسیما برای گنجاندن برنامه‌ آموزش پخت آبزیان در برنامه‌های خانواده اشاره و بیان کرد: برای افزایش فرهنگ استفاده از غذای سالم توسط مردم از صدا و سیما درخواست کرده‌ایم که در برنامه‌های خانواده، هر هفته برنامه پخت آبزیان داشته باشند.

رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: برای افزایش رغبت مردم به استفاده از محصولات آبزی، محصولات آماده مصرف و یا نیمه‌پخت به بازار ارائه شد که این محصولات با استقبال مردم مواجه شد، به طوری که در مرکز شبکه‌های زنجیره‌ای رفاه و شهروند تهران در سه ماه زمستان اولین محصول خریداری شده از سوی مردم میگوی نیمه‌آماده بود که این مسئله به رضایت مردم از این روند اشاره دارد و باید در جهت گسترش آن گام‌های بلندی برداریم.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید