آغاز شمع کوبی اسکله خورخان بردخون؛ به زودی

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
آغاز شمع کوبی اسکله خورخان بردخون؛ به زودی

رئیس اداره شیلات شهرستان دیر گفت: شمع کوبی اسکله خورخان بردخون اواخر تیر آغاز می شود

ساخت این اسکله یکی از خواسته‌های قدیمی صیادان بردخونی است و در 20 سال گذشته چند بار هم کلنگش را به زمین زدند اما خبری از ساخت آن نشد.

آخرین بار که کلنگ اسکله خورخان به زمین زده شد، خرداد 94 بود و قرار شد که این بار اجرای طرح در نقطه آغاز به پایان نرسد.

ساخت این اسکله500 میلیارد ریال هزینه دارد؛ هزینه‌ای که وزارت نفت و سازمان شیلات متعهد به تامین آن شده‌اند.

نماینده مردم شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در بازدیدی که به تازگی از روند اجرای اسکله خورخان داشت، گفت: از طریق وزارت نفت پیگیر تامین اعتبار این طرح هستیم اما شیلات هم باید در این زمینه همراهی کند تا طرح در زمان تعیین شده تکمیل شود

سکینه الماسی این طرح را آرزوی دیرینه صیادان بردخونی عنوان کرد که راه اندازی آن تغییر ملموسی در زندگی مردم ایجاد خواهد کرد.

پیمانکار طرح نیز با اشاره به این‌که بیستم تیر شمع کوبی اسکله آغاز می‌شود، از طلب ۲۰میلیارد ریالی از شیلات گفت و این که اگر اعتبارات وصول شود کار در زمان مشخص آماده می‌شود.

در همین حال، رئیس اداره شیلات شهرستان دیر در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، نبود اعتبار را یکی از مشکلات اساسی در سال‌های گذشته عنوان کرد که اجازه نمی‌داد اسکله خورخان ساخته شود.

عقیل امینی افزود: با پیگیری شیلات و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی سرانجام ساخت این اسکله خرداد 94 آغاز شد و طبق برنامه پیمانکار آن را در مدت سه سال خواهد ساخت.

وی ادامه داد: اسکله خورخان به طول 145 متر در دست ساخت است و تا کنون سنگ و مخلوط در بیش از 50 متر آن کار شده و پیمانکار مقدمات شمع کوبی را هم فراهم کرده است.

رئیس شیلات دیر در مورد توقف اجرای طرح در ماه‌های گذشته، توضیح داد: برای ساخت اسکله نیاز بود که سازمان بنادر و دریانوردی مجوز صادر کند که به علت صادر نشدن این مجوز، کار در دریا خوابید، اما پیمانکار به ساخت شمع‌های مورد نیاز مشغول شد، تا این که دو ماه پیش مجوز لازم صادر شد و کار در دریا نیز ادامه یافت.

امینی بیان کرد:طبق گفته پیمانکار شمع‌کوبی اسکله از بیستم تیر آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بیش از 400 صیاد در بردخون فعالیت می‌کنند، افزود: اکنون 73 قایق صیادی و بیش از 20 قایق تفریحی در این شهر فعالیت دارند، اما با ساخت اسکله خورخان، هشت تا 10 لنج نیز می‌توانند در آن پهلو بگیرند.

رئیس شیلات دیر گفت: اعتبار مورد نیاز اسکله خورخان را شیلات و وزارت نفت تامین می‌کنند که وزارت نفت مشکلی برای اختصاص اعتبار نداشته و شیلات هم تلاش می‌‎کند مبلغ مورد نظر را به موقع اختصاص دهد.

امینی همچنین درباره بهبود جاده دسترسی به اسکله که یکی از دغدغه‌های صیادان است، تصریح کرد: ترمیم این جاده نیز بخشی از طرح ساخت اسکله به شمار می‌رود که به طور اجرا خواهد شد.

بردخون در 170 کیلومتری جنوب بوشهر قرار دارد.

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید