تولید آبزیان روی نمودار صعودی

دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۴۹ بازدید
تولید آبزیان روی نمودار صعودی

جایگاه ایران در این صنعت آبزی پروری باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ایران باشند؛ رونق صادرات باعث افزایش تولید نیز شده است تا جایی که در سال ۹۵ یک میلیون و ۷۰هزار تن آبزیان در کشور تولید شده است.

آبزی پروری از شاخه‌های صنعت است و هدف از آن پرورش دادن آبزیان نظیر ماهیان، میگوها، گیاهان آبزی و جلبکها جهت مصارف خوراکی و صنعتی است. این صنعت می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند اما توسعه این بخش و درآمدزایی ارزی آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ مدون و مدیریت صحیح بر عملیاتی شدن طرح ها است. کشورمان دارای منابع بکری برای پرورش آبزیان است و در حوزه صادرات این محصولات نیز حرفهایی در عرصه جهانی دارد.

جایگاه ایران در این صنعت باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ایران باشند در لیست این کشورها اسامی روسیه، نروژ، کره جنوبی، فرانسه و چین به چشم می خورد. رونق صادرات باعث افزایش تولید در داخل نیز شده است تا جایی که در سال 95 یک میلیون و 70هزار تن آبزیان در کشور تولید شده است.

این گزارش می افزاید: ایرنا در این زمینه به نقل از وحید معدنی، مدیرکل دفتر میگو سازمان شیلات ایران نوشته است: "در سال گذشته یک میلیون و 70 هزار تن تولید آبزیان کشور بود که از این میزان 455هزار تن معادل حدود 45 درصد آبزی پروری بوده است. 21 هزار و 300 تن میگو سال گذشته در کشور تولید شد که این رقم در پایان برنامه ششم توسعه به 60 هزار تن خواهد رسید."

یادآور می شود: مجتمع پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه گونه وانامی را انجام می دهد. در سال 95 حدود 1120 تن میگو از 25 مزرعه پرورشی در شهرستان گمیشان برداشت شد که نسبت به راندمان تولید سال قبل از آن افزایش 57 درصدی داشت. 80 درصد میگوی تولید شده در گلستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای شرقی و اروپا از جمله امارات، چین، ویتنام و اسپانیا صادر می شود و 20 درصد باقیمانده به مصرف داخلی در کشور و استان می رسد.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید