ساختار تشکیلاتی شیلات در استان‌های غیر ساحلی نیازمند بازنگری است

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
ساختار تشکیلاتی شیلات در استان‌های غیر ساحلی نیازمند بازنگری است

ساختار تشکیلاتی شیلات در استان‌های غیر ساحلی که آذربایجان غربی نیز جزو این استان‌ها است، نیازمند بازنگری و مهندسی جدید است.

علیرضا شاه پری رئیس امور ساختارهای سازمانی ، سازمان امور اداری و استخدامی کشور این مطلب را در جلسه بررسی ایجاد یگان حفاظت از آبزیان در دریاچه پشت سد ارس و ارتقا چارت تشکیلاتی شیلات و امور آبزیان آذربایجان غربی اعلام کرد و افزود: برای اصلاح ساختار نظام اداری کشور نقشه راه اصلاح نظام اداری توسط رئیس جمهوری ابلاغ شده و وزارت جهادکشاورزی نسبت به بازنگری ساختار دستگاه‌های اجرایی تحت نظر خود اقدام کرده است.
وی اظهار داشت:ساختار سازمانی، وزارت جهادکشاورزی بزرگترین چارت تشکیلاتی را دارد و در زمینه چارت سازمانی شیلات استان نیز سطح وظایف و شاخص‌های مهم صنعت آبزی پروری استان در سازمان امور اداری و استخدامی کشورمورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا در مورد ارتقا پست‌های مدیریت شیلات استان تصمیم‌گیری شود‌.

شاپور کاکولکی مدیر کل دفتر تحول اداری سازمان شیلات ایران نیز دراین جلسه با اشاره به وجود پتانسیل‌های آبزی پروری فراوان در استان گفت: آذربایجان غربی نیازمند ساختارسازمانی متناسب با پتانسیل‌ها بوده و با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد و همچنین فراهم بودن زیرساخت‌ها، مدیریت شیلات قابلیت تبدیل شدن به اداره کل را دارد چرا که سه شهرستان ارومیه ، پلدشت و پیرانشهر جزو شهرستان‌های درجه یک از نظر آبزی پروری در کشور به شمار می روند و توجه به این ظرفیتهای مغفول در این استان ضروری
است .
وی در ادامه از حمایت‌های ریاست سازمان جهادکشاورزی استان از بخش شیلات نیزقدردانی کرد و از رئیس امور اداری واستخدامی کشور خواست توجه ویژه نسبت به چارت پیشنهادی اداره کل شیلات آذربایجان غربی کرد.
نادر صفر زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه بخش شیلات در استان مغفول مانده است، اظهارکرد: با توجه به ظرفیت‎ها و فرصت‎های بسیار مناسب سرمایه‎گذاری که در زمینه‎های مختلف شیلاتی در استان وجود دارد، شیلات این استان نیز مستلزم ایجاد ساختار و تشکیلات جدیدی است که زحمات مردم سخت‌کوش فعال در صنعت آبزی پروری استان منتج به نتیجه شود.
صفر زاده با اشاره به موقعیت جغرافیایی و وجود سه فرودگاه در استان، اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشترین فعالیت آبزی پروری استان در شهرستان پلدشت انجام می‌گیرد و به دلیل نزدیکی با فرودگاه منطقه آزاد ماکو فرصت‌های خوب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای مردم ساکن در این منطقه وجود دارد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های صنعت آبزی پروری در استان اظهارکرد: این استان از نظر تولید انواع آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی طی سالیان متمادی مقام برتر را به خود اختصاص داده است و به لحاظ دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و ظرفیت‌های آبی، مستعد آبزی ‌پروری به عنوان یک قطب مهم شیلاتی به ویژه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور است.
اسمعیل کریم زاده اضافه کرد‌:‌ با توجه به اهداف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی ، افزایش بهره‌وری مناسب از ذخائر و منابع آبزی و رشد اقتصادی در کنار سایر فعالیتها باید در اولویت کارهای اجرایی قرار گیرد.
وی با قدردانی از حمایت‌ها و توجه ویژه استاندار آذربایجان غربی به حوزه کشاورزی و افزایش سرمایه گذاری‌ها در بخش کشاورزی و شیلات استان در دولت تدبیر و امید اظهارکرد: افزایش بهره وری و راندمان تولید و همچنین افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان از ۶۲ر۶ کیلوگرم در سال جزو اهداف مهم و اولویت دار بخش شیلات استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی
استان اضافه کرد: ۴۰۸ مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان در استان وجود دارد که سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن انواع ماهیان گرمابی و سردابی در مزارع پرورش ماهی به صورت انفرادی و مجتمع‌های پرورشی در سطح استان تولید می شود.
وی ادامه داد: در استان سالانه بیش از ۵۵ میلیون تخم چشم زده و ۱۳ میلیون تن قطعه انواع بچه ماهی با هدف تامین نیاز استان و صادرات به استانهای دیگر کشور تولید می شود.
کریم زاده در ادامه با بیان اینکه با افزایش بهره وری می توان تولیدات شیلات را در استان دو تا سه برابر افزایش داد، خواستار استقرار یگان حفاظت شیلات جهت جلوگیری از صید غیر مجاز در محل دریاچه پشت سد ارس و ارتقاء سطح ساختار و تشکیلاتی مدیریت شیلات پلدشت به اداره شد

منبع : اطلاعات

دیدگاه خود را بیان کنید