سایت پرورش میگو گواتر چابهار برای 1200نفر شغل ایجاد کرده است

چهار‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
سایت پرورش میگو گواتر چابهار برای 1200نفر شغل ایجاد کرده است

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سایت پرورش میگو در منطقه ساحلی گواتر چابهار در جنوب استان برای 400 نفر به صورت مستقیم و 800 نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

هدایت الله میرمرادزهی روز سه شنبه اظهار داشت: امسال هفت نفر از سرمایه گذاران 26 مزرعه را در گواتر زیر کشت میگو برده اند که پیش بینی می شود نسبت به سال گذشته شاهد برداشت 2 برابری باشیم.
وی افزود: هم اینک حدود 600 هکتار میگو در مناطق مستعد گواتر کشت شده است و از هر هکتار به طور متوسط 2 هزار و 800 کیلوگرم میگو برداشت می شود.
وی بیان کرد: سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت، 660 هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به 2 قسمت شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای قسمت شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هکتاری طراحی شده که هم اینک 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: همچنین 6 مزرعه 200 هکتاری در قسمت جنوبی طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: فعالیت در حوزه شیلات و پرورش آبزیان (ماهی و میگو) می تواند علاوه بر سودآوری اشتغال خوبی در چابهار و کنارک ایجاد کند.
میرمرادزهی با بیان اینکه چابهار بهشت آبزی پروری است، خاطرنشان کرد: تاکنون 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است.
وی ادامه داد: هم اینک هزار و 85 هکتار مزارع با زیرساخت های لازم آماده پرورش میگو در منطقه گواتر است.
به گزارش ایرنا حدود 25 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستان های کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید