قابلیت پرورش یک میلیون تن ماهی از طریق آبزی پروری دریایی در کشور

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
قابلیت پرورش یک میلیون تن ماهی از طریق آبزی پروری دریایی در کشور

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران: قابلیت پرورش یک میلیون تن ماهی از طریق آبزی پروری دریایی در کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران آیین گشایش نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و تجهیزات وابسته و جشنواره طبخ آبزیان روز دهم مردادماه 96 از ساعت 18 در محل این نمایشگاه در منطقه آزاد بندر انزلی برگزار شد..

در این مراسم که با حضور مسئولین کشوری، استانی و منطقه ی صورت پذیرفت دکتر حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران طی سخنانی گفت:
من به دو دلیل افتخار می کنم که امروز در خدمت عزیزان در استان گیلان هستم یکی به دلیل اینکه دهه کرامت می باشد ودوم بنده افتخار داشتم مدت هفت سال در استان گیلان خدمت کنم و از این بابت از جناب استاندار محترم جناب آقای دکتر نجفی و معاون عمرانی ایشان و همچنین جناب آقای شعبانی تشکر می کنم که در دولت جدید شیلات را مورد حمایت خود قرار دادند از رئیس منطقه آزاد بندر انزلی هم تشکر می کنم
براساس آمار رسمی جهانی فائو حدود 200 میلیون تن تولیدات آبزیان در حوزه شیلات برآورد شده است که طی سال های اخیر رشد آبزی پروری از صید و صیادی پیشی گرفته به طوری که در سال 2003 که حدود 140 میلیون تن بود اکنون به حدود 200 میلیون تن رسیده است و میزان آبزی پروری در سال 2003 حدود 47 درصد و صید و صیادی 53 درصد بوده در 2015 این عدد به حدود 53 درصد آبزی پروری رسیده و نشان می دهد که در واقع در حوزه شیلات توسعه به سمت آبزی پروری بوده است که براساس آمار سازمان فائو حدود 8 درصد در سطح جهان گزارش شده و در کشور ما هم بعد از انقلاب اسلامی و توجهی که به توسعه شیلات صورت گرفت مخصوصاً بعد از ادغام سازمان شیلات در وزارت جهادکشاورزی وزارت جهاد در حوزه شیلات رشد سریعی داشتیم به طوری که رشد آبزی پروری تقریباً 12 درصد است و ما امروز در منطقه جزو کشورهای اول توسعه آبزیان هستیم و در منطقه خاورمیانه بعد از مصر دوم هستیم در منطقه آسیای میانه رتبه اول را داریم و در حوزه خلیج فارس و دریای عمان ما جزو کشورهای پیشرو هستیم سازمان فائو نیز به این موضوع توجه دارد.
با توجه به موضوع مهم دریای خزر شیلات ایران، توسعه آبزیان دریایی را هدف قرار داده و در حوزه دریای خزر در بهترین شرایط حدودا 100 هزار تن صید صورت گرفته که عمدتاً کیلکا و ماهیان استخوانی و ماهیان خاویاری بود. متاسفانه بعد از فروپاشی شوروی صید ماهیان خاویاری به شدت گسترش پیدا کرد و ما در دریای خزر بیش از 250 تن خاویار هم برداشت می کردیم ولی در سال 2011 کشورهای منطقه تصمیم گرفتن صید را به مدت 5 سال ممنوع کنند که امروز صید تجاری ممنوع است از سوی دیگر آبزی پروری و به نیز توسعه ماهیان خاویاری را گسترش دادیم که سال گذشته حدود 3 تن خاویار پرورشی داشتیم و پیش بینی می شود تا ده هزار تن هم برسد تا بتوانیم خاویاری پرورشی را جایگزین خاویار طبیعی نماییم .
با هدف توسعه آبزی پروری در دریا و براساس مطالعاتی که در سال 2003 با نروژی ها انجام دادیم پتانسیل خوبی در حوزه دریا داریم و می توانیم در واقع تا حدود یک میلیون تن برداشت از طریق آبزی پروری در دریا را داشته باشیم. همچنین مطالعات تکمیلی جدیدی را برای توسعه آبزی پروری دریایی مخصوصاً پرورش ماهیان در قفس با مشاوران جدید انجام دادیم تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و حتی دریای خزر هم این کار را انجام می دهند. هماهنطور که می دانید ایران حدود 16 درصد قزل آلای جهان را تولید می نماید ولی متاسفانه در آب شیرین با محدودیت هایی مواجه هستیم و برنامه ریزی شده که ما بتوانیم از آب شیرین به آب شور حرکت کنیم.
در حوزه اشتغال در سواحل دریای خزر که حدود 900 کیلومتر را در بر می گیرد واقعا ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه و تولید آبزیان و همچنین اشتغال وجود دارد که نیاز به همتی برای پشتیبانی هم از طریق دولت و هم از طریق سایر سازمان ها هست تا یک نگاه ویژه ای به بحث توسعه پرورش ماهی در قفس باشد. یک کارگاه آموزشی که در زمینه پرورش ماهی در قفس که با همکاری سازمان فائو برگزار کردیم بعضی ها می گویند این باعث آلودگی می شود در صورتی که آلودگی نیست بلکه یک نوع غنی سازی است و می تواند در مقایسه با سایر فعالیت های دریایی آلودگی اثرات زیست محیطی بسیار پایین تری داشته باشد البته ما روی گونه های دریا مطالعه و تحقیقات انجام می دهیم و پیگیری می کنیم که بتوانیم از پتانسیل گونه های بومی هم استفاده کنیم.
کشورهای بزرگی مانند نروژ و فرانسه در این زمینه سرمایه گذاری می کنند امیدواریم که ما بتوانیم از این پتانسیلی که در خارج از کشور وجود دارد هم به عنوان پیشتیان و هم به عنوان تولید و تامین غذا استفاده نماییم.
در سال گذشته دو نمایشگاه بین المللی در زمینه شیلات برگزار شد این نمایشگاه ها در سطح منطقه ای برگزار می شود و یک نمایشگاه هم در ارگان ها به صورت ملی در تهران برگزار خواهیم کرد. چند کنفرانس بین المللی در تهران برگزار کردیم .
لازم به ذکر است بخش خصوصی نقش ویژه ای در این زمینه داشته و دارد . نکته آخر اینکه نگاه بانک های ما نگاه پشتیبانی از تولید نیست امیدوارم که ما بتوانیم یک نگاه جدیدی برای پشتیبانی از تولید که می خواهد این تولید با سایر تولیدات جهانی رقابت کند داشته باشیم. نگاه صنعتی شدن و نگاه جهانی شدن در حوزه آبزیان بسیار مهم است ما باید بتوانیم در دنیایی که این تولیدات انجام می شود رقابت کنیم البته ما سعی کردیم در سازمان شیلات ایران و وزارت جهادکشاورزی محدودیت هایی برای وارد شدن سایر آبزیان از کشورهای مختلف انجام شود ولی این یک رقابتی است که وجود دارد که ما باید تولیدمان را اقتصادی کنیم در پایان من هم از همکاران خود در سازمان شیلات ایران و اداره کل استان گیلان که زحمت کشیدند و این هماهنگی را به وجود آوردند تشکر می کنم و امیدوارم که بتوانیم در توسعه صنعت شیلات که یک صنعت نوپایی در کل کشور ما می باشد موفق باشیم.

منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید