قرنطینه ورود تخم چشم زده ماهی در همدان باید تشکیل شود

جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۶ بازدید

قرنطینه ورود تخم چشم زده ماهی در همدان باید تشکیل شود
مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: باتوجه به ورود بیماری وی اچ اس ماهی در مزارع این استان، قرنطینه ورود تخم چشم زده ماهی باید تشکیل شود.
حسین شرفی افزود: بیماری سیتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(V.H.S) در مزارع پرورش ماهی استان شیوع پیدا کرده و خسارت های زیادی را وارد کرده است.

وی اضافه کرد: این بیماری ویروسی دامن گیر بعضی از استان ها شده و در همدان نیز به عنوان آخرین استان وارد شده که دلیل اصلی آن ورود تخم چشم زده ماهی آلوده عنوان شده است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی استان با توجه به وظیفه حفاظت و حراست از سرمایه های دامی، باید برای ورود تخم چشم زده ماهی در استان قرنطینه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری در مزارع شیلات استان 10 درصد برآورد شده است افزود: این میزان خسارت بسیار زیاد است و موجب کاهش 25 درصدی تولید ماهی قزل آلا در استان شده است.

مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفت: کمیته پدافند غیرعامل در جهاد کشاورزی برای شناسایی و احصای تهدیدات زیستی استان، ارتقای آستانه پایداری مردم در شرایط بحران زیستی و فرهنگ سازی و ارتقای آموزش عمومی جامعه تشکیل شده است.

شرفی اظهار داشت: پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری و ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات نظامی دشمن می شود.

وی اظهار داشت: پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی از مولفه های اصلی و مهم در تضمین امنیت غذایی مردم است بنابراین تلاش آگاهانه در این حوزه تقویت اقتدار و عزت نظام اسلامی را در پی دارد.

وی اضافه کرد: توجه به مباحث قرنطینه ای در مبادی ورودی محصولات کشاورزی و نهاده ها و انجام اقدامات پیشگیرانه در ورود آفات و بیماری ها با واردات محصولات کشاورزی از جمله محورهای مورد توجه در پدافند غیرعامل بخش کشاورزی است.

پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی به مجموعه اقدامات پیشگیرانه در حوزه دام ، گیاه و سایر عوامل مربوط به آنها گفته می شود که با اجرای آن می توان قدرت اثر تهدیدات را کاهش و آستانه آسیب پذیری بخش کشاورزی را افزایش داد.

استان همدان یکی از قطب های مهم تخم چشم زده ماهی در کشور است و سالانه 82 میلیون عدد تخم چشم زده ماهی قزل آلا در این استان تولید می شود
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید