تولید سالانه ماهی در کردستان به 18 هزار تن می‌رسد

چهار‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
تولید سالانه ماهی در کردستان به 18 هزار تن می‌رسد

شیلات در استان کردستان از جایگاه خاصی در امر تولید و اشتغال برخوردار است و در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گام‌هایی در سال‌های گذشته برداشته است هر چند تلاش بر این است میزان فعلی تولید سالانه در کردستان به بیش از 18 هزار تن برسد

شیلات در استان کردستان از جایگاه خاصی در امر تولید و اشتغال برخوردار است و سعی شده در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گام‌هایی در طی سال‌های گذشته برداشته شود.

در حال حاضر تولید استان بر اساس پیش بینی های به عمل آمده و همچنین زمینه‌های تولید، ۹ هزار و ۷۰۰ تن ماهی در کردستان تولید می شود که ۵ هزار و ۴۰۰ تن آن مربوط به صید و استحصال از منابع آبی و ۴ هزار و ۳۰۰ تن باقی مانده مربوط به ماهیان سردآبی (قزل آلای رنگین کمان) بوده و بر اساس پیش بینی‌های بعمل آمده و با توجه به وجود منابع آبی و پتانسیل‌های استان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه اقتصادی- اجتماعی تولید استان به بیش 18 هزار تن خواهد رسید.

نکته‌ای که لازم است بدان اشاره نمود، میزان مصرف سرانه استان کردستان در حال حاضر ۷.۶ کیلوگرم است که تلاش بر این است تا پایان برنامه به بیش از میانگین کشور یعنی 10 کیلوگرم برسیم که لازمه تحقق این هدف، مساعدت، همکاری و تخصیص به موقع اعتبارات و مهم تر از آن تخصیص آب از طریق شرکت آب منطقه‌ای استان است.

منابع و زمینه‌های تولید آبزیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه به منظور رسیدن به تولید بیش از 18 هزار تن آبزیان به صورت زیر است.

1- بهره‌برداری آبزی‌پروری و آبزی‌دار نمودن دریاچه پشت سدها و پایاب آنها در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی.
2- استفاده از آب‌های سطحی در حاشیه رودخانه‌های دایمی استان در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی.

3- استفاده از چشمه‌ها، قنوات، آب‌های جاری و چاه‌های کشاورزی.

4- توسعه روش‌های نوین آبزی پروری (قفس‌های شناور) که در حال حاضر در 2 منبع آبی (سدهای زیویه کامیاران، گلبلاغ شهرستان بیجار) به ظرفیت 150 تن فعالیت می‌کند.

یکی از محورهای توسعه استان در بخش کشاورزی فعالیت‌های آبزی پروری و آبزی‌دار نمودن منابع آبی (دریاچه پشت سدها) بوده و در این راستا در حال حاضر 6 سد در حال بهره‌برداری با 6 شرکت تعاونی صیادی با عضویت 478 نفر صیاد سالیانه بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ تن ماهیان گرمابی (خانواده کپور ماهیان) ناشی از بازسازی و رهاسازی بیش از 4 میلیون قطعه بچه ماهی در این منابع آبی اتفاق می‌افتد.

سهم شهرستان سنندج بیش از 240 تن ماهی گرمابی (کپور ماهیان) است و با توجه به اتمام عملیات مطالعات لیمنولوژیکی و ارزیابی ذخایر سد آزاد پیش بینی می‌شود.

ظرفیت تولید شهرستان سنندج از این طریق به بیش از 440 تن و تعداد صیاد به 70 نفر و ایجاد یک شرکت تعاونی دیگر خواهد رسید.

در بحث تولید ماهیان سردآبی استان کردستان در حال حاضر از طریق ۳ مجتمع پرورش ماهیان سردآبی و همچنین مزارع خرد و دو منظوره و منفرد موجود حدود ۴ هزار و ۳۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمان است.

سهم شهرستان سنندج در این مقدار تولید با بهره‌برداری از مزرعه 120 تنی به بیش از 400 تن در سال خواهد رسید.

ظرفیت ایجاد شده تولید بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان 8 میلیون قطعه است که در حال حاضر ظرفیت 5 میلیون قطعه آن در شرکت قزل آلای وحدت سنندج فعال و در حال تولید است.

گفتنی است، تولید ماهیان زینتی شهرستان سنندج پیشرو بوده و مجهزترین مرکز تولید ماهیان زینتی ۲۰۰ هزار قطعه در روستای چنو شهرستان سنندج به مدیریت آقای بلوریان در حال فعالیت است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید