دریا تنها منبع تأمین غذای آینده بشر

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
دریا تنها منبع تأمین غذای آینده بشر

رئیس سازمان شیلات کشور با تأکید بر اینکه مطالعات نشان می‌دهد تولید غذای آینده بشری نیازمند تکیه‌بر دریا است گفت: خشکی توان برآورده کردن غذای بشری را ندارد و غذا باید تنها از دریا و اقیانوس‌ها تأمین شود که می‌توان از آن به‌عنوان انقلاب آبی یادکرد

حسن صالحی در نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سالن شهید انصاری استانداری گیلان با اشاره به حضور مؤثر مردم گیلان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مشارکت جدی آنان در انتخاب دوباره دولت اظهار کرد: استان گیلان در اعتماد دوباره مردم به دولت تدبیر و امید سهم عمده‌ای داشته که بر کسی پوشیده نیست و آن نشان از امید مردم برای رفع مشکلات خود است.

وی بابیان اینکه امروز در جهان نزدیک به ۲۰۰ میلیون تن محصولاتِ آبزی‌پروری صید می‌شود، گفت: سهم آبزی‌پروری با ۵۱ درصد از سهم صید با ۴۹ درصد پیشی گرفته است.

رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باوجود جمعیت یک‌درصدی در جهان و رشد خوب خود تنها یک‌میلیون و ۹۰ هزار تن تولید را در سال ۹۵ به ثبت رسانده است افزود: بهره‌مندی نیم درصدی در مقیاس جهانی و مصرف سرانه متوسط جهانی برای هر نفر بیش از ۲۰ کیلوگرم است که از این سهم با ۱۰/۶ نصف متوسط جهانی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

صالحی با تأکید بر اینکه مطالعات نشان می‌دهد تولید غذای آینده بشری نیازمند تکیه‌بر دریا است گفت: خشکی توان برآورده کردن غذای بشری را ندارد و غذا باید تنها از دریا و اقیانوس‌ها تأمین شود که می‌توان از آن به‌عنوان انقلاب آبی یادکرد.

وی بابیان اینکه دغدغه بهره‌مندی بهتر از دریا را باید جدی بگیریم تصریح کرد: آبزی‌پروری دریایی یا ساحل دریای با استفاده از آب دریا و پرورش در قفس جایگاه ویژه‌ای را برای این مهم فراهم می‌دارد.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به استان گلستان با پرورش بیش از هزار تن میگو در سال ۹۵ با بهه گیی از آب دریا گفت: باارزش‌ترین ماهی دریایی بانام خاویار متعلق به استان‌های شمالی است اما هنوز نتوانستیم به‌درستی و بهینه از آن مهم استفاده کنیم.

صالحی با تأکید بر اینکه پرورش ماهی خاویاری باید اولویت اول در کشور باشد بیان کرد: ۲ هفته پیش در دزفول ۵۰ هکتار پرورش مزرعه ماهی خاویاری را با استفاده از آب زیر سد دز افتتاح کردیم اما هنوز در استان گیلان که استعداد چنین فعالیتی را دارد هنوز معضلات و موانع ایجاد آن رفع نشده است.

وی با اشاره به اهمیت تولید ماهی قزل‌آلا در قفس تصریح کرد: اگر این ماهی‌ها به وزن یک و نیم تا ۲ کیلوگرم باشد هیچ مشکلی برای صادرات آن در بازار جهانی وجود ندارد.

رئیس شیلات کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ده هزار تن را صادر کرده‌ایم گفت: امروز دانمارک می‌گوید من این ماهی را با وزن٥۰۰ گرم وارد قفس می‌کنیم؛ ۴ کیلوگرم برداشت و کیلویی ۸ یورو به روسیه صادر می‌کنیم.

صالحی بابیان اینکه ۳۰ هزار تن صادرات ماهی قزل‌آلا را در سال جاری جزء اهداف خود قرار داده‌ایم گفت: با تکیه‌بر بیش از ٥۰۰ قفس در سراسر کشور در دریاها و بیش از ۲۵ هزار تن ظرفیت برای تولید ماهی، تولید را به بیش از ۳۰ هزار تن خواهیم رساند.

رئیس شیلات کشور صادرات محصولات شیلات را در ۴ ماهه اول سال جاری با ۴۱۲ میلیون دلار در مقایسه با چهارماهه سال گذشته رشدی چشمگیر عنوان کرد و افزود: شیلات با ۶۰ درصد افزایش صادرات و واردات ۳۰ درصدی و باوجود ٥۱ درصد پرورش ماهی که بیش از صیدمی باشد، گوی صادرات بر واردات پیشی گرفته است.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید