ایجاد واحد بسته‌بندی و صنایع تولیدی ماهی قزل‌آلا در همدان

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

ایجاد واحد بسته‌بندی و صنایع تولیدی ماهی قزل‌آلا در همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 5600 تن ماهی تولید شود، گفت: در سال گذشته 5370 تن ماهی در 784 واحد پرورش ماهی استان همدان تولید شده است.

علی دولو سه‌شنبه 11 مهرماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به وجود 46 واحد پرورش ماهی زینتی در استان اظهار کرد: 3 میلیون و 980 هزار قطعه ماهی زینتی در استان همدان تکثیر و پرورش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل‌آلا در کشور است، تصریح کرد: طی سال گذشته 7 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استخرهای مختلف رهاسازی شده و 20 میلیون و 400 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استان همدان تکثیر و تولید شده است.

دولو با اشاره به اشتغالزایی 1000 نفر در بخش شیلات، افزود: یکی از اهداف توسعه آبزی‌پروری بر 2 بخش تولید و افزایش بهره‌وری از پتانسیل‌های موجود و افزایش سرانه مصرف است که در این راستا کلاس‌های آشنایی با روش طبخ ماهی در استان همدان برگزار شده تا سرانه مصرف این ماده غذایی افزایش یابد.

وی سرانه مصرف ماهی در استان همدان را 7.5 کیلوگرم دانست و گفت: متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور 10.6 کیلوگرم است که استان همدان تلاش دارد با برنامه به متوسط کشوری برسانیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در 6 ماهه امسال 40 هزار قطعه بچه ماهی کپور در 75 استخر سال اولی کپور و 650 هزار قطعه بچه ماهی کپور به صورت ترویجی در استخرهای گرم آبی استان رهاسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه 20 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا به صورت ترویجی در استخرهای استان رهاسازی شده است، بیان کرد: در سالجاری نیز 5 میلیون و 300 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استخرهای سردآبی رهاسازی شده است.

دولو با بیان اینکه در 6 ماهه امسال 14 میلیون تخم چشم‌زده قزل‌آلا وارد استان شده است، عنوان کرد: در سال گذشته استخرهای پرورش ماهی استان با بیماری VHS مواجه شدند که باعث تعطیلی این واحدها شد البته این واحدها با حمایت دولت به چرخه تولید بازگشتند.

وی با تأکید بر پرورش گونه‌های جدید آبزیان در استان، خاطرنشان کرد: در این راستا پرورش زالوی طبی را در دستور کار داریم که تا کنون 2 مجوز با ظرفیت 500 هزار قطعه صادر شده و در حال احداث است که یک واحد 200 هزار قطعه‌ای تا 20 روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سالجاری 18 پروانه آبزی‌پروری در استان همدان صادر شده است، تأکید کرد: در سال گذشته 5300 تن ماهی تولید شده است که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز 5600 تن تولید شود.

وی یادآور شد: 17 هزار حلقه چاه در سطح استان وجود دارد که اگر از این چاه‌ها در کنار آبزی‌پروری استفاده شود می‌توان تولید را افزایش داد.

دولو با بیان اینکه یک میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است، تصریح کرد: از این میزان 20 درصد جذب شده و مابقی در حال انجام است.

وی از ایجاد واحد بسته‌بندی و صنایع تولیدی ماهی قزل‌آلا در استان همدان خبر داد و خاطرنشان کرد: یک واحد بسته‌بندی و صنایع تولیدی ماهی قزل‌آلا با ظرفیت 1000 تن در حال تأسیس است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف در حوزه آبزی‌پروری توسعه عمودی واحدهاست، اظهار کرد: پرورش شاه‌میگوی آب‌شیرین در سال گذشته به صورت آزمایشی در استان انجام گرفت و در صورتی‌که موفق باشد می‌توانیم توسعه دهیم.

دولو با اشاره به آغاز پرورش کوروکودیل در استان همدان، گفت: یک مجوز پرورش کوروکودیل با 40 سر ظرفیت در استان همدان صادر شده و در صورتی‌که تمامی مجوزهای لازم را دریافت کند تا پایان امسال کلنگ‌زنی خواهد شد

منبع ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید