نخبه گیلانی کود مایع آبزی پروری تولید کرد

پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
نخبه گیلانی کود مایع آبزی پروری تولید کرد

نخبه گیلانی توانست برای نخستین بار در ایران کود مایع آبزی پروری تولید کند، این ایده نیازمند توجه مسئولان امر بوده تا زمینه اشتغال جوانان بیکاردر این بخش فراهم شود.

گیلان دارای نیروی انسانی بالقوه و توانمندی است، برخی از جوانان نخبه این مرز و بوم با فکر و اندیشه توانستند با ایده هایشان، محصولات جدید تولید کنند که تداوم آن نیازمند حمایت مسئولان است.

با وجود جوانان تحصیل کرده جویای کار، هستند جوانانی که کمر همت بسته نه تنها موجب اشتغال خود شده اند، بلکه زمینه ورود دیگر جوانان بیکار را با اختراعاتشان فراهم کردند.

مسئولان امر با شناسایی نخبگان و با بهره گیری از ایدهایشان می توانند با حمایت و راه اندازی کارگاه های خود اشتغالی زمینه اشتغال دیگر جوانان جویای کار را فراهم کنند.

در این گزارش گفتگوی ویژه‌ای با بابک تیزکار، تولید کننده کود مایع آبزی پروری، کار آفرین و همچنین معاون آموزشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی گیلان انجام شده است، که با حضور در این مرکز از تولید این نوع کود جویا شدیم:

از سنین دانشجویی مشغول کار بودم

بابک تیز کار نخبه گیلانی اظهار کرد: گیلان دارای ظرفیت‌های بالای منابع طبیعی و نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه توجه به این مقوله‌های مهم می تواند گیلان را نسبت به دیگر استان‌ها متمایز کند گفت: تولیدات آبزی پروری یکی از فرصت‌های ایجاد اشتغال در گیلان شمرده می شود.

تیزکار اذعان کرد: با همکاری دوستان و حمایت‌های پارک علم و فناوری گیلان توانستیم کود مایع آبزی پروری را تولید کنیم.

عضو هیئت علمی تحقیقات کشاورزی گیلان ادامه داد: از سنین دانشجویی کار در بخش آبزی پروری را آغاز کردم و سالهاست که در تحقیقات و آموزش فعالبت می کنم.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: کود مایع آبزی پروری کود تخصصی ماهیان گرم آبی است مصرف این کود در افزایش کیفیت در بخش سلامت و رشد آبزیان تأثیر به سزایی دارد.

تیزکار افزود: کودهای شیمایی مصرفی در بخش آبزی پروری مخصوص زراعت بوده ولی کودهای مایع، کود تخصصی ماهیان گرم آبی است.

این نخبه گیلانی تصریح کرد: در این راستا سال گذشته شرکت آلی پرور درفک با همکاری دوستان تاسیس شد، که در آن کود شیمایی و آلی تولید می شود.

وی به ویژگی‌های کود مایع پرداخت و گفت: کود مایع با ورود در استخر ماهی سبب تولید جلبک شده که برای تغذیه ماهیان گرم آبی بسیار مناسب و برای تولید کنندگان ماهی با صرفه‌تر است.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی گیلان گفت: با افزایش تولید کودهای مایع درصدد کاهش مصرف کودهای شیمیایی آبزی پروری در گیلان و دیگر استان ها هستیم.

تیزکار اضافه کرد: در حال حاضر مجوز تاسیس این کارگاه صادر شده، که با راه اندازی این کارگاه در فاز نخست 6نفر به صورت مستقیم جذب بازار کار خواهند شد.

وی افزود: با ترویج و گسترش استفاده از این کود می توان زمینه اشتغال دیگر جوانان را در این بخش مهیا کرد.

عدم آگاهی جوانان یکی از عوامل بیکاریشان است

این نخبه گیلانی به بیکاری جوانان تحصیل کرده اشاره و اظهار کرد: جوانان ما متاسفانه مسیر پیشرفت را نمی شناسند و عدم آگاهی جوانان تحصیل کرده یکی از عوامل مهم بیکاریشان شمرده می شود.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی گیلان ادامه داد: یک جا نشستن و وقت تلف کردن جوانان هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد باید از یک جایی شروع کنند و از بازار کار نهراسند.

وی خاطر نشان کرد: برخی از جوانان متاسفانه به اندیشه اینکه در بازار کار له خواهند شد و زمینه ای برای پیشرفتشان وجود ندارد، به سمت تولید و بازار اشتغال نمی روند.

این نخبه گیلانی با تاکید بر اینکه دوران جوانی بهترین فرصت برای پیشرفت و خودسازی است اذعان کرد: با مشورت و همکاری، جوانان جویای کار می توانند از محیط کوچک پرورش ماهی را شروع کنند و مسئولان نیز در این زمینه حمایت های لازم را ارائه خواهند داد.

کار کردن برایم لذت بخش است

تیزکار با بیان اینکه در محیط دانشگاهی باید جوانان و نوجوانان را با بازار کار آشنا کرده و زمینه پیشرفت و توسعه جامعه را فراهم کرد، اظهار داشت: کار در بخش آبزی پروری را از دوران دانشجویی آغاز کردم.

وی اضافه کرد: حمایت های خوبی از پارک علم و فن و آوری استان انجام شده است، جوانان می توانند از این مکان ها برای رسیدن به اهدافشان بهره گیرند.

تیزکار به مزایای کار کردن اشاره و خاطر نشان کرد: کار کردن بسیار لذت بخش بوده با وجود اینکه کارمند دولت هستم ولی در بخش های مختلف آبزی پروری فعال و مشغول کار هستم.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی گیلان تصریح کرد: تولید ماهیان زینتی از دیگر فعالیت های جانبی ام است، به جوانان بیکار نصیحت می کنم کار در این بخش را از مکان‌های کوچک آغاز کنند این کار بسیار شیرین و لذت بخش بوده و زمینه رونق اقتصادی را نیز فراهم خواهد کرد.

مسئولان امر با بهره گیری از ظرفیت های موجود گیلان و همچنین با هم فکری و شناسایی افراد نخبه و با حمایت از ایده هایشان می توانند زمینه اشتغال دیگر جوانان جویای کار را مهیا کنند، تولید بدون حمایت هیچ گاه نتیجه ای نخواهد داد، راه اندازی کارگاه های تولید و همچنین زمینه صادرات این نوع تولیدات می تواند باعث توسعه استان و رونق اقتصادی شود.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید