تولید 6 تن ماهی خاویاری در استان اصفهان

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
تولید 6 تن ماهی خاویاری در استان اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سال گذشته در استان اصفهان، حدود شش تن ماهی خاویاری تولید شد، اما هم چنان به تولید خاویار نرسیده است.

مجتبی فوقی با اشاره به پرورش ماهیان خاویاری در اصفهان اظهار کرد: برای اجرای پرورش ماهیان خاویاری با توجه به شرایط اقلیمی استان اصفهان، مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر چند طرح در استان در حال اجرا است.

وی افزود: پرورش ماهیان خاویاری به صورت پایلوت از سال 1388 در شهرستان های کاشان، آران و بیدگل و خور و بیابانک اجرا شد، زیرا این مناطق با پرورش ماهیان خاویاری سازگار است. در صورتی که فرد دارای صلاحیت علمی، فنی و مالی باشند می تواند برای فعالیت در این زمینه به جهاد کشاورزی مراجعه کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اضافه کرد: برای پرورش ماهیان خاویاری، دوره تولید ماهیان گوشتی دو تا سه سال زمان نیاز دارد، هم چنین هشت تا 12 سال نیز زمان برای تولید خاویار مورد نیاز است. بنابراین باید افرادی برای این حوزه مراجعه کنند که بضاعت مالی مناسبی داشته باشند و بتوانند هزینه های مربوط به این موضوع را پرداخت کنند و این طرح را به مرحله پرورش ماهیان خاویاری برسانند.

فوقی با بیان اینکه تامین بچه ماهی خاویاری در کشور با مشکل مواجه است، ادامه داد: بچه ماهی خاویاری مانند ماهیان گرم آبی (به عنوان نمونه ماهی قزل آلا) و سردآبی نیست که به وفور یافت شود، و هم چنین تکثیر ماهیان خاویاری دارای محدودیت است.

وی با بیان اینکه بچه ماهی خاویاری از طریق سازمان شیلات ایران تامین و توزیع می شود، افزود: در سال گذشته در استان اصفهان، حدود شش تن ماهی خاویاری تولید شد، اما هم چنان به تولید خاویار نرسیده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: شرایط اقلیمی برای پرورش میگو در استان اصفهان مناسب نیست، چراکه شرایط مناسب برای پرورش میگو، آب های شور و آب و هوای شرجی (مانند جنوب کشور) است.

فوقی با بیان اینکه، استان اصفهان رتبه اول تولید ماهیان تزئینی را دارد، گفت: استان اصفهان بیش از 62 میلیون قطعه ماهی تزیینی در سال تولید می کند که این میزان حدود 30 درصد تولیدات سراسر کشور را شامل می شود.

وی اظهار کرد: بیش از 700 واحد تولیدی ماهیان تزیینی در سطح استان وجود دارد که شهرستان کاشان رتبه نخست تولید ماهی تزیینی را دارد و حدود 60 درصد تولید سراسر استان در کاشان انجام می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان پیرامون نگهداری از ماهیان تزیینی در منازل اظهار کرد: اگر این نوع ماهیان از مراکز معتبر خریداری و در آکواریوم نگهداری شوند، احتمال انتقال بیماری های قارچی کم است

منبع : تابناک

دیدگاه خود را بیان کنید