صید فانوس ماهیان اولویت برنامه توسعه ششم شیلات است

سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

صید فانوس ماهیان اولویت برنامه توسعه ششم شیلات است
مدیرکل شیلات شهرستان قشم از ایجاد گردش مالی چهار هزار میلیارد ریالی و تحول اقتصادی در حوزه شیلات جزیره قشم با تحقق صید فانوس ماهیان در برنامه ششم توسعه خبر داد.
محمد پرورش بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از دو هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از صید و هزار و ۵۰۰ ریال نیز از تولید پودر این گونه آبزیان حاصل خواهد شد.
وی ادامه داد: فانوس ماهیان بیشتر در آب های بالای عمق ۲۰۰ متر در ذخیرگاه مشترک ایران و عمان زندگی می کنند و براساس تحقیقات انجام شده میزان قابل برداشت آنها به صورت حداقلی ۴۰۰ هزار تن در نظر گرفته شده است.
پرورش گفت: پیش بینی شده تا پایان سال ۹۶ برداشت فانوس ماهیان در این ذخیرگاه به ۱۰۰هزار تن برسد؛ برای دستیابی به این هدف به ۶۷ ناوگان صیادی نیاز است که تا پایان امسال ۱۵ شناور تامین خواهد شد.
مدیرکل شیلات شهرستان قشم با تاکید بر وجود زیرساخت های مناسب فرآوری در قشم، اضافه کرد: با وجود اسکله اختصاصی تخلیه صید و کارخانه پودر ماهی در جزیره، بیش از ۸۰ درصد زیرساخت های لازم در قشم وجود دارد و برداشت و فرآوری این گونه از لحاظ اقتصادی با صرفه خواهد بود.

وی اظهار داشت: تکنولوژی صید در آب های عمیق بسیار اهمیت دارد و عمان تاکنون نتوانسته به این تکنولوژی دست پیدا کند به همین جهت منابع این منطقه تا حدودی دست نخورده باقی مانده است.

پرورش گفت: روی آوردن به صیدهای عمیق و با تکنولوژی های جدید، با توجه به اشباع صید سنتی می تواند نقش مهمی در توسعه حوزه شیلات کشور و جزیره ایفا کند.

به گزارش مهر، فانوس ماهیان، ماهی‌های کوچکی هستند که در دریا‌های عمیق زندگی می‌کنند و در تولید پودرماهی، خوراک طیور، خوراک آبزیان، داروسازی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارند و ازجمله منابع آبزيان کمتر برداشت شده در دريای عمان هستند
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید